Americkou novinářku nechal v Sýrii zabít Asad, snaží se dokázat její rodina u soudu

ČTK ČTK
10. 7. 2016 10:00
Rodina americké novinářky, která zemřela před čtyřmi lety v Sýrii při bombardování, viní z její smrti režim syrského prezidenta Bašára Asada. Podle serveru BBC se nyní právníci rodiny Marie Colvinové před soudem ve Washingtonu snaží prokázat, že smrt reportérky zosnovala syrská rozvědka. Colvinová ve svých reportážích obviňovala syrskou armádu, že neútočí na vojenské cíle a že zabíjí civilisty.
Marie Colvinová
Marie Colvinová | Foto: Reuters

Washington - "Viděla jsem dnes umírat malé dítě, a to se děje pořád a pořád," popisovala ve své reportáži hrůzy války v Sýrii Marie Colvinová. Pro stanici CNN mimo jiné uvedla, že režim lže, když tvrdí, že jeho cílem jsou jen teroristické skupiny.

Šestapadesátiletá Colvinová zahynula v únoru 2012 poté, co syrští vojáci bombardovali čtvrť Bábá Amr, která byla baštou povstalců v Homsu. Spolu s ní při útoku zemřel i francouzský fotograf Rémi Ochlik. V době bombardování byli v ostřelovaném domě další čtyři západní novináři, ti ale přežili.

Jen několik hodin před smrtí se Colvinová objevila v živém vstupu pro televizi CNN. Tehdy uvedla, že lidé v Homsu trpí zimou a hladoví a že syrská armáda neútočí na vojenské cíle, ale na civilisty.

Rodina Colvinové je přesvědčena, že syrská rozvědka vystopovala satelitní telefon používaný při přenášení reportáží novinářky, aby lokalizovala tiskové středisko. A vláda pak nařídila bombardování tohoto místa. Podle právníků rodiny to vyplývá z výpovědi svědků a z dokumentů, které se jim podařilo získat a propašovat ze Sýrie.

Z dokumentů je podle právníků rodiny patrno, že bombardování čtvrti Bábá Amr v Homsu v únoru 2012 nařídil, či schválil Máhir Asad, bratr Bašára Asada.

"Jsem pyšná, že jsme dovedli tento případ k soudu," uvedla Mariina sestra Cat. "Víme, kdo jsou Mariiny vrazi a chceme je přivést k zodpovědnosti," dodala sestra zabité novinářky.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Na hranici s Čínou přijeli evropští a asijští diplomaté, kteří opustili své mise v KLDR

Do čínského příhraničního města Tan-tung v pátek přicestovaly tři desítky diplomatů a jejich rodinných příslušníků, kteří odjeli ze svých misí v severokorejském Pchjongjangu. Informovala o tom agentura Kjódó, která byla události svědkem. Diplomaté podle ní přejeli přes most na hraniční řece Ja-lu (korejsky Amnokkang) autobusem.

Zhruba třicítka Evropanů a lidí z jihovýchodní Asie v KLDR vypadala tak, že se zřejmě potýkala s potížemi, jak si v Pchjongjangu zajistit živobytí, konstatovala japonská tisková agentura. Více podrobností ke vzhledu ani k národnostem diplomatů a jejich rodin neposkytla. Poznamenala však, že blokáda hranic v důsledku pandemie covidu-19 znemožnila Severní Koreji dovážet zboží pro denní potřebu.

Čínští pracovníci na celním úřadě oděni do ochranných obleků provedli u příchozích opatření s cílem zabránit šíření koronaviru, například jejich zavazadla postříkali dezinfekčním přípravkem, popsala Kjódó. Diplomaty nyní čeká dvoutýdenní karanténa v Tan-tungu.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Crocs žaluje Walmart a další firmy za kopírování svých známých bot

Výrobce obuvi Crocs obviňuje Walmart a další firmy z kopírování svých známých barevných plastových bot. Čtyři žaloby kvůli porušení ochranné známky a zneužití duševního vlastnictví podal minulý týden proti zhruba 20 společnostem u amerických soudů. Píše o tom server CNN. V žalobě podané ve státě Colorado Crocs uvádí, že Walmart prodává levnější verzi jeho plastových dřeváků, které jinak stojí 50 dolarů (1090 Kč), a to pod různými jinými názvy jako Time and Tru a George.

Crocs v coloradské žalobě také tvrdí, že kopie jeho výrobků "mohou způsobit zmatek nebo uvést v omyl, mohou zklamat zákazníky, a proto porušují ochrannou známku Crocs". Takzvané crocsy dříve čelily posměchu, ale v posledních letech si je lidé velmi oblíbili. A pro některé spotřebitele, kteří hledají pohodlí, je to bota jako stvořená do pandemie, píše CNN.

Firma v roce 2020 zaznamenala vůbec nejlepší tržby v celé své historii. Zahájila také spolupráci s některými slavnými osobnostmi a jinými značkami, aby přilákala zákazníky z generace Z, tedy lidi narozené od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2012. Na zvláštních kolekcích se podílel kanadský zpěvák Justin Bieber, rapper Post Malone a řetězec KFC. Rychle se rozprodala kolekce vydaná loni v září vzniklá ve spolupráci s latinskoamerickým zpěvákem Bad Bunnym.

Zdroj: ČTK
Další zprávy