Americká továrna na zázraky vyvíjí "výtah" do vesmíru

Petr Jemelka Petr Jemelka
22. 9. 2013 20:00
"Vesmírné letadlo" má být připraveno vynášet vojenské satelity. Kdykoliv a okamžitě
Umělecké ztvárnění projektu.
Umělecké ztvárnění projektu. | Foto: Reuters

Arlington - Technologie, které umožnily ovládnout pevninu, oceány i vzduch, už Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů (DARPA) Američanůn poskytla, teď obrací svou pozornost k vesmíru.

Jedno z neinovativnějších technologických pracovišť světa teď oznámilo, že se chystá vyvinout super rychlý letoun, jenž bude schopen létat až na hranici oběžné dráhy a posílat na ni satelity.

Současné dopravování družic na orbitu je podle DARPA drahé a zabere příliš času. Z hlediska národní bezpečnosti tak nezbytné dát americké administrativě možnost dostat nový satelit do vesmíru okamžitě.

"Současné nosiče satelitů jsou příliš drahé. Jeden let vyjde na miliony dolarů, Spojené státy navíc vypouštějí jen několik satelitů ročně. Vynesení satelitu bez dlouhodobého plánování je takřka nemožné a pro ministerstvo obrany se stalo nezbytností, aby mělo k dispozici nenákladný, rychlý a rutinní prostředek dopravy do vesmíru," píše se na webových stránkách agentury.

V rámci projektu Experimental Spaceplane - 1 hodlají její experti vyvinout jeden nepilotovaný stroj schopný provést deset letů během deseti dní, přičemž musí dosahovat rychlosti nejméně 10 Machů a jeden let musí stát méně než pět milionů dolarů.

Na orbitu i zpátky na základnu by přitom měl létat jako letadlo, tedy startovat i přistávat do vertikální pozice (odtud název projektu spaceplane). Kosmodrom tedy nebude třeba a ES-1 pravděpodobně bude moci startovat tajně, například ze experimentální letecké základny v tzv. oblasti 51.

DARPA není jediná, kdo si s podobnou myšlenkou pohrává:

Let stroje nesoucího náklad, který bude "v reálném čase poskytovat informace zásadní pro bezpečnost Spojených států" se bude skládat z několika fází;  V první fázi ES-1 vystoupá do horní části atmosféry a nejméně desetinásobně překoná rychlost zvuku, pak se oddělí modul se samotným satelitem a vynese ho na nižší oběžnou dráhu.

Letadlo se pak vrátí do atmosféry a klouzavým letadlem zpomalí a přistane na libovolném letišti.

Podobně jako v jiných případech by měl mít nakonec z projektu Agentury pro výzkum pokročilých obranných projektů užitek i civilní sektor. Plán ale zatím pouze v plenkách.

"To jak bude projekt nakonec vypadat a realizován je z velké části teprve na stole, v současné době hledáme co nejkreativnější a nejpraktičtější řešení," poznamenal manažer projektu Jess Sponable.

 

Právě se děje

Další zprávy