reklama
 
 

Do KLDR přiletěl balóny film o atentátu na Kim Čong-una

8. 4. 2015 12:09
Jihokorejec I Min-bak připevnil kromě DVD k balónům i dolarové bankovky a politické letáky kritizující vládu v Pchjongjangu.

Soul - Koncem loňského roku vyvolala komedie The Interview pozdvižení ještě dříve, než se dostala do kin.

Nyní snímek - pojednávající o atentátu na severokorejského diktátora Kim Čong-una - zamířil do nejizolovanější země planety, byť velmi neoficiální cestou.

Nejsem fanouškem, ale...

Jihokorejský aktivista I Min-bak přivázal DVD se snímkem k horkovzdušným balónům, které posléze vypustil nedaleko hranice oddělující jih a sever Korejského poloostrova.

Agentuře AFP prozradil, že tak od ledna učinil již počtvrté, naposledy tuto sobotu.

Přestože sám I Min-bak není velkým fanouškem kontroverzního filmu a některé jeho pasáže by podle svých slov označil spíše za vulgární než vtipné, pokládá tento krok za součást podpory boje proti severokorejské propagandě.

Proto k balónům připevnil také dolarové bankovky a politické letáky kritizující vládu Kim Čong-una.

Posílání balónů přes hranici oddělující Severní a Jižní Koreu je již celkem běžná praxe demokratických aktivistů.

Snaží se tak obyvatelům KLDR ukázat, jak vypadá život za hranicemi jejich země, a povzbudit je v odmítání propagandy.

Obavy v USA

Severní Korea tyto akce považuje za provokaci. V minulosti na balóny dokonce odpověděla střelbou. Navíc každému, kdo se k tomuto hollywoodskému filmu dostane a vlastní doma DVD přehrávač, hrozí po jeho zhlédnutí pravděpodobně trest v pracovním táboře.

Jihokorejská vláda se k tomu staví nejednoznačně. Ačkoliv nelze nikomu upřít svobodu šíření vlastního názoru, vystavují podobné aktivity obyvatele žijící blízko hranic potenciálnímu nebezpečí.

Nebezpečí v souvislosti s komedií hrozilo dokonce i návštěvníkům kin ve Spojených státech. Poté, co hackeři - podle amerických vyšetřovatelů napojení na Pchjongjang - napadli koncem loňského roku počítačové servery filmové společnosti Sony Pictures, hrozili teroristickými útoky na kina, která by se rozhodla film promítat.

The Interview bylo nakonec možné vidět jen v některých malých kinech, a společnost Sony Pictures se proto rozhodla pro internetovou distribuci, díky níž jen během prvních pár dní prodeje utržila přes 15 milionů dolarů.

autor: Simona Fendrychová | 8. 4. 2015 12:09

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama