6 otázek a odpovědí: V čem je teď výbuch sopky jiný

Martin Novák Martin Novák
25. 5. 2011 8:01
Vše o islandských sopkách a zrušených letech v otázkách a odpovědích
Foto: ČTK

Reykjavík - Po roce a měsíci islandská sopka opět hrozí evropským letadlům. Od soboty chrlí popel vulkán Grímsvötn.

Zrušil už na pět set letů - zejména z Velké Británie či Německa, tisíce lidí uvěznil na letištích a donutil amerického prezidenta Baracka Obamu zkrátit návštěvu Irska.

Jaká sopka vybuchla a s jakou silou?

Sopka Grímsvötn v sobotu vybuchla nejsilněji od roku 1873 a kouř vystoupal do výše až patnácti kilometrů. Byla to silnější erupce než loňský dubnový výbuch sopky Eyjafjallajökull, z níž stoupal kouř do výše přes deset kilometrů.

Grímsvötn leží 200 kilometrů východně od Reykjavíku. Grímsvötn a Eyjafjallajökull jsou od sebe vzdáleny přibližně 130 kilometrů.

Islanďané varují, že v budoucnosti může leteckou dopravu nad Evropou výrazně paralyzovat sopka Katla, která naposledy explodovala v roce 1918.

Čím je sopečný prach pro letadla nebezpečný?

Ze sopky se do vzduchu dostávají přetavené krystalky hornin.

Dostávají se za letu do motoru letadla a vytvoří tam hmotu, která může motor vyřadit z činnosti.

Kdy se poprvé hrozba sopečného prachu pro leteckou dopravu objevila?

24. června 1982. Boeing 747 společnosti British Airways letěl do Melbourne a nad indonéským ostrovem Jáva se dostal do sopečného mraku. Letounu vysadily všechny čtyři motory a popílek téměř znemožnil pilotům vidět přes čelní sklo.

Tři motory pak znovu naskočily, ale nouzové přistání v Jakartě bylo krajně obtížné.

Hrozí podobný výpadek v dopravě jako loni?

Podle vědců nikoliv. Prach ze sopky Grímsvötn se údajně rozptýlí rychleji než ten loňský ze sopky Eyjafjallajökull. Částečky jsou hrubší a rychleji sedají k Zemi. A směr větru je pro Evropu zatím příznivý.

Německý ministr dopravy Peter Ramsauer neočekává podobnou katastrofu jako loni, ale pokud někde překročí koncentrace popílku ve vzduchu hranici dvou miligramů na jeden kubický metr, bude podle něj nutné leteckou dopravu přerušit.

Kolik stálo letecké společnosti loňské "řádění" Eyjafjallajökullu?

Zrušeno bylo sto tisíc letů a celková ztráta přepravců se odhaduje na 1,7 miliardy dolarů. Některé společnosti si stěžovaly, že tak velký výpadek byl zbytečný a přísná bezpečnostní opatření přehnaná.

I nyní kritizuje omezení letů do Velké Británie společnost Ryanair, která už musela několik desítek letů zrušit.

Kolik je vůbec na Islandu sopek?

Ví se o 140, z toho je 30 aktivních.

 

Právě se děje

Další zprávy