3D televizory přicházejí. Revoluce, či slepá ulice?

Martin Novák Martin Novák
8. 1. 2010 7:32
Velcí výrobci potvrdili na veletrhu v Las Vegas, že přístroje, které umí 3D, letos nabídnou
Napomohl Cameronův Avatar prodeji 3D televizorů?
Napomohl Cameronův Avatar prodeji 3D televizorů? | Foto: Reuters

* Řada expertů nepředpokládá, že 3D televize vezmou domácnosti útokem * Rozjezd brzdí krize i fakt, že lidé teprve nedávno nakoupili obrazovky s velkým rozlišením * Prodeji může napomoci úspěch filmu Avatar

Las Vegas - Letošek má být znovu revoluční. Nikoliv v politice, ale na trhu televizorů.

Svět mají pomalu začít dobývat 3D televizory. Trojrozměrného obrazu si tak zájemci budou moci užívat už v domácím pohodlí v křesle, odpadne návštěva speciálních kin.

Rozšíření 3D televizorů je hlavním tématem ve čtvrtek zahájeného prestižního mezinárodní veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas.

Všechny velké firmy už potvrdily, že dříve či později přejdou na výrobu přístrojů nové technologie. Otázkou je, nakolik 3D vytlačí "klasické" televize či jak rychle se to stane. Doma v kuchyni či obýváku je totiž přece jen mnoho věcí jinak než v kině.

Nemůžete uklízet

"Než lidé vloží velké peníze do nákupu nového přístroje, měli by si uvědomit, že je potřeba speciálních brýlí. Takže sledování 3D je podmíněno tím, že člověk před obrazovkou sedí.  Nemůžete přitom uklízet v kuchyni nebo dělat jiné věci," řekl agentuře Associated Press Greg Ireland ze společnosti IDC, která se zabývá analyzováním trhu s oblasti elektroniky a telekomunikací.

Prezident Samsungu Tim Barter odhaduje, že zhruba patnáct procent televizorů, které firma dodá letos na trh v USA, bude obsahovat trojrozměrnou technologii.

Panasonic a LG začnou své přístroje prodávat nejpozději v létě, uvedli zástupce firem v Las Vegas.

Na revoluci se už chystají některé televizní stanice.

Programy začne trojrozměrně vysílat Discovery a americký sportovní kanál ESPN chce takto vysílat některé zápasy fotbalového mistrovství světa v Jihoafrické republice.

Šéfredaktor českého specializovaného časopisu Marketing a Media Daniel Köppl příliš nevěří, že se novinka v České republice nebo jinde razantně prosadí.

Malá přidaná hodnota

"Mnoho lidí si teprve nedávno koupilo LCD obrazovky, nebudou mít vůli investovat do něčeho další. Zvláště v době krize, kdy řeší úplně jiné problémy. Podle mne 3D televizory nemají moc velkou budoucnost, spíše jsou stupněm k něčemu dalšímu, co bude napojeno na naše smysly. Mít doma televizi, která umí 3D, to myslím pro mnoho lidí nebude žádná velká přidaná hodnota," uvedl Köppl pro Aktuálně.cz.

Ani podle agentury Reuters nebude start nových televizorů tak rychlý, jak si možná někteří výrobci představují.

"Především je třeba zajistit, že se zákazník bude mít pořádně na co dívat. Kromě toho, že musí samozřejmě mít brýle.  Myslím si, že průnik 3D do domácností potrvá spíše roky než měsíce," uvedl v Las Vegas ředitel americké společnosti DisplaySearch Paul Gagnon.

Předpovídá, že jestliže se letos prodá ve světě 200 milionů televizorů, tak těch s 3D nebude více než milion.

Další analytik z oboru telekomunikací Ross Rubin tak pesimistický není. "Šance pro 3D televizory rozhodně posílil úspěch filmu Avatar," tvrdí.

 

Právě se děje

Další zprávy