Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

XV do města, forester do přírody. 4x4 má Subaru vždy

Komerční sdělení
15. 4. 2013 0:00
Subaru připravilo nebývalou modelovou ofenzívu a zapracovalo i na designu
Foto: Radek Pecák

Subaru v poslední době hodně zapracovalo na inovaci svých modelů. Vloni se v Česku představila nová generace XV, letos máme možnost se seznámit se čtvrtou generací legendárního foresteru.

Přívlastek legendární si tento vůz skutečně zaslouží. Od roku 1997, kdy se představil ten úplně první, se jich prodalo po celém světě už přes dva miliony a v Evropě se jedná o nejprodávanější model značky. V Česku jich je v současné době registrováno zhruba pět a půl tisíce kusů.

Tak, jak to u nových generací vozů bývá, jsou větší než ty předcházející. Zejména je to patrné při pohledu na forester. Zatímco ten původní bylo vlastně mírně zvýšené kombi, ten nejnovější už je klasický sportovně užitkový vůz. Na výšku totiž měří 1735 milimetrů, což je o tři a půl centimetru výše než minulá generace a o stejnou délku vůz narostl i v podélném směru. Bez pár milimetrů měří 4,6 metru.

Právě současná velikost foresteru možná některé zájemce o auto s trvalým pohonem všech kol, skvělými jízdními vlastnosti a špičkové pasivní bezpečnosti, ověřené při testech nezávislé instituce EuroNCAP, může přivést na myšlenku, zda nesáhnout po menším voze v nabídce, čímž je XV.

S modelem XV se terénu také bát nemusíte.
S modelem XV se terénu také bát nemusíte. | Foto: Radek Pecák

Auto s rozměry hatchbacku impreza (oproti novému foresteru je zhruba o 15 centimetrů kratší a také o šestnáct centimetrů nižší) je zákonitě obratnějším a hbitějším společníkem v městských uličkách i na venkovských silnicích.

Pravda, nenaložíte do jeho kufru tolik tašek a jiných zavazadel, protože kufr foresteru má objem přes pět set litrů, zatímco do XV se vejde celkový objem jen 380 litrů. Také cestující na zadních sedadlech si tolik nepohoví, protože prostor pro kolena i hlavy je teď ve foresteru skutečně královský. Na druhou stranu, aktivní mladé rodině s jedním dítětem skvěle vyhoví.

Podvozek je dostatečně vysoko

Terénní schopnosti obou vozů jsou díky identické světlé výšce (220 milimetrů) a hlavně stálému symetrickému pohonu všech kol prakticky shodné. Jen řidiči ve foresteru teď může například při sjíždění kluzkých svahů pomáhat elektronika aktivovaná po stisknutí tlačítka X-Mode.

Oba vozy redaktor Aktuálně.cz mohl prověřit během týdenních testů. Subaru XV je skutečně hezké auto, má zřejmě nejvydařenější design ze všech modelů značky uvedených na trh v posledních letech. To platí převážně o exteriéru, jehož vzhled podtrhovala i speciální kola z lehké slitiny. Interiér, byť i tady je znát posun, nadále zůstává typicky „subarovský“ – tedy přísně účelný, z  nepříliš nápaditě tvarovaných plastů. Patřičné ovládací prvky však snadno a rychle nalezne i řidič, který přesedl z vozu zcela jiné značky, jsou dobře dimenzované a hlavně bez problémů dosažitelné.

Palubní počítač se zobrazuje na poměrně velkém, centrálně umístěném, barevně a navíc česky „píšícím“ displeji.
Auto nadchne už po nastartování motoru. Zvuk boxeru, byť tentokrát byl pod kapotou nejmenší nabízený o zdvihovém objemu válců 1600 kubických centimetrů, je pro zapáleného motoristu skutečně příjemná hudba. Podvozek je tradičně skvělý a hravý. A to na všech površích, včetně nezpevněného. Řízení přesné, brzdy snadno dávkovatelné. Tady lze slabiny nalézt jen obtížně.

Motor byl spojen s převodovkou Lineartronic, což je inženýry Subaru vyvinutá bezstupňová převodovka typu CVT. Je jasné, že se hodí k charakteru tohoto vozu, který drtivá většina jeho vlastníků bude využívat především v městském provozu. A tam jen málokoho baví stále míchat řadicí pákou a nohou sešlapávat a uvolňovat spojku.

Lineartronic je stvořen pro klidnou plynulou jízdu

Na druhou stranu, pro zapáleného řidiče může být na volných silnicích mimo lidská sídla trošku omezující. Jakmile sešlápnete plyn, ozve se výrazný zvuk vytočeného motoru a autu trvá skutečně dost dlouho, než zrychlí na rychlost, která se alespoň přibližuje vaší původní představě. Maximální rychlost 175  km/hod a zrychlení 0-100 za 13,8 také nejsou žádné oslnivé hodnoty. Ale, jak říkám, testovali jsme specifikaci, která se svým zaměřením hodí nejvíce do města. Pro ty, kterým klasická řadicí páka nevadí, Subaru může nabídnout podstatně svižnější verzi s dvoulitrovým benzinovým, nebo stejně objemným dieselovým motorem.

Dvoulitrový benzinový agregát lze také nyní spojit s převodovkou Lineartronic. To pak auto zrychluje na stokilometrovou rychlost za méně než 11 sekund a maximální rychlost je stejná jako s manuální převodovkou, tedy 187 kilometrů v hodině.
Statistiky prodejců Subaru ukazují, že ¾ zájemců o tento vůz požadují právě zmíněnou převodovku lineratronic a jejich počty stoupají. 

Cena testované specifikace Subaru XV 1,6i XS Comfort Lineartronic je 684 000 korun. Za tyto peníze kupující získá i xenonové světlomety, kola z lehké slitiny, kožený volant, vyhřívaná přední sedadla, elektrické ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, duální automatickou klimatizaci, rádio s ovládáním na volantu, systém start&stop, šest airbagů a záruku buď na pět let, nebo 200 000 kilometrů. 

Nový forester přišel na trh letos v březnu. Jindy už by se s ním jezdilo s výjimkou několika horských silnic po suchém, maximálně mokrém asfaltu, my jsme však měli možnost jeho vlastnosti i na počátku dubna otestovat i na vozovkách pokrytých sněhovou vrstvou. Pokud bychom potřebovali sjet například k nějaké horské chatě na hřebeni, také bychom nejspíše neměli problém. I hluboké vyjeté koleje auto překonává díky opravdu nadprůměrné světlé výšce 22 centimetrů bez potíží. 

A tak můžeme s klidem konstatovat, že pro rodiny, které rády provozují zimní sporty, je to vskutku skvělé auto. Ti, kteří vyrážejí za lyžováním takzvaně na otočku, možná budou postrádat otvor v opěradle zadního sedadla, kterým by bylo možné prostrčit „prkýnka“ a nemořit se s nasazováním nosiče a boxu na střechu, ale jinak musí být maximálně spokojeni.

Auto, které jsme dostali k testu (verze 2,0 i-L Comfort Lineartronic), bylo opět vybaveno již popisovanou „automatickou“ převodovkou. Tentokrát lze ale zbytečnému hluku vytočeného motoru předcházet tím, že využijete manuální řazení pádly u volantu, které v XV chyběly.

Méně zkušenému řidiči, který se například právě na horách setká se zledovatělým kopcem, ze kterého je třeba se spustit, pomůže elektronika skrytá někde pod tlačítkem X-Mode. Auto pak udržuje takovou rychlost, jakou auto jelo v okamžiku zmáčknutí tlačítka. Je ji ale možno snížit sešlápnutím brzdy, nebo naopak zvýšit po sešlápnutí druhého z pedálů, které jsou k dispozici.
Forester má i další elektronickou hračku. Tím je volič jízdních režimů S/I Drive. První písmeno S označuje logicky sportovní mód, při němž je v převodovce předvolen většinou nižší převodový stupeň. Díky tomu je pak auto stále připravené k výraznému zrychlení. Mód I je „inteligentní“, tudíž v jeho režimu je upřednostněna snaha o ekologickou hospodárnou jízdu.

V kabině se bude jako doma cítit řidič, který přesedne z XV.  Palubní deska je prakticky kopie. Z auta je však ještě lepší výhled, a to i směrem šikmo vzad, což je dnes mezi SUV naprostý unikát, konstruktéři podstatně zapracovali i na odhlučnění.
Jízdní vlastnosti stále patří mezi špičku ve třídě SUV, i když zvětšení rozměrů se už mírně podepsalo na ochotě vozu projíždět svižněji „utažené“ zatáčky.

Jak je již pro Subaru typické, zákazník, který si koupí auto v námi testovaném druhém nejnižším výbavovém stupni, získá  kromě zmíněného benzinového dvoulitrového motoru a převodovky Lineratronic  prakticky kompletně vybavené auto. Konkrétně sedm airbagů,  xenonové světlomety, mlhová světla, kola z lehké slitiny, kožený volant, elektricky ovládaná okna, centrální dálkově ovládané zamykání, duální automatickou klimatizaci, rádio s bluetooth hands free systémem, parkovací kameru, multiinformační barevný displej, tempomat, řazení pod volantem a třeba ještě dojezdové kolo.

 

Právě se děje

Další zprávy