Vzdálený svět je větší než Pluto

Red Zah, ČTK
2. 2. 2006 0:00
Berlín - Němečtí astronomové poprvé přibližně změřili průměr nedávno objeveného tělesa, které mnozí pokládají za desátou planetu sluneční soustavy.
Foto: Běhounková Martina

Objekt s pracovním označením UB313 měří v průměru zhruba 3000 kilometrů, a je tak větší než Pluto, které dosud platí za poslední planetu našeho slunečního systému. Výsledky vědeckého výzkumu zveřejňuje dnešní vydání časopisu Nature.

Němečtí astronomové pod vedením Franka Bertoldiho z Bonnské univerzity potvrdili dřívější odhady na základě světelnosti, měřené pomocí speciálního třicetimetrového teleskopu. Tento údaj zkombinovali s množstvím tepla, které těleso vyzařuje. Jejich objev pravděpodobně znovu podnítí debatu, zda loni objevené ledové a skalisté těleso lze počítat mezi planety.

"Teď je znovu obtížnější obhajovat nazývání Pluta planetou, pokud tato charakteristika nebude uznána také u UB313," prohlásil Bertoldi.

Jde stále ještě o planetu?

Někteří astronomové se pustili do debaty, co ještě lze považovat za planetu a zda by tento status měl být ponechán Plutu. Argumenty obou táborů narážejí na neexistenci oficiální definice planety. Někteří vědci se obávají, že stanovení jednoznačných kritérií, jako například velikostní limity tělesa, by otevřelo dveře pro přijímání do "klubu" planet příliš doširoka.

Obrazné znázornění odpadu na oběžné dráze.
Obrazné znázornění odpadu na oběžné dráze. | Foto: NASA

Objevitel UB313, Michael Brown z Kalifornského technického institutu, označil měření svých německých kolegů za hodnověrné. Americký astronom původně na základě údajů z Hubbleova vesmírného dalekohledu loni v červenci oznámil, že nově objevený objekt je větší než Pluto a jeho průměr odhadl na 2250 až 3500 kilometrů.

Pokud by bylo těleso UB313 uznáno za desátou planetu, šlo by o nejvzdálenější známý objekt patřící do naší sluneční soustavy.

Při nehodě dodávky na Vyškovsku se zranilo deset lidí

Deset lidí se dnes nad ránem zranilo při havárii mikrobusu u Nesovic na Vyškovsku, uvedl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška. Silnice I/50, která je hlavním tahem ze Slovenska na Brno, byla přes hodinu neprůjezdná, problémy v dopravě ale nebyly. Před pátou ranní už se dalo místem projet.

Nehoda se stala okolo půl čtvrté, vozidlo mělo ukrajinskou značku. "Auto vyjelo ze silnice a převrátilo se přes střechu. Potom zůstalo stát na kolech mimo silnici v poli," uvedl Mikoška. Podle něj cestovalo v autě dvanáct lidí. "Všichni byli při našem příjezdu mimo vozidlo, nemuseli jsme nikoho vyprošťovat. Deset lidí se zranilo. Z toho bylo sedm mužů a tři ženy," řekl Mikoška.