Vizi kolonizace vesmíru člověkem sráží možná neplodnost

Petr Jemelka Petr Jemelka
14. 2. 2011 22:09
Před dobýváním vesmíru musí vědci vymyslet, jak chránit těhotné proti radiaci

Moffett Field (Kalifornie) - Světová populace roste, zdrojů ubývá a podle některých studií nebude trvat dlouho a Země bude lidem malá.

A tak, i když zatím se jedná spíše o myšlenky hodné autorů sci-fi románů, už tu a tam začínají o kolonizaci vesmíru hovořit i renomovaní vědci.

Například světově uznávaný astrofyzik Steven Hawking před časem prohlásil: Lidský druh nemá jinou možnost, než se připravit na obydlení jiných planet.

Zatím to zní jako utopie. Avšak ne jen proto, že ještě nemáme potřebné technologie. Podle aktuální studie lidstvo v "kolonizování nových světů" brzdí ještě jedna podstatná věc - příroda.

Výzkum amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) totiž varuje, že lidé při dlouhodobém pobytu ve vesmíru ztratí schopnost reprodukce.

Již teď je prý jasné, že například při cestě na Mars by byli kosmonauti vystaveni tak silné dávce radiace, že by bylo případné těhotenství některé z členek posádky velkým hazardem. Nemluvě o tom, že vesmír jako celek je pro sexuální radovánky "místem krajně nevhodným", napsal odborný časopis Journal of Cosmology.

Ženy nemohou cestou, muži po příletu

"Současné možnosti ochrany vesmírných plavidel před protonovými částicemi by zřejmě nestačily na to, abychom těhotnou ženu bezpečně přepravili na Mars," vysvětluje biofyzik Tore Straume, z výzkumného centra NASA Ames.

Mimozemšťany raději nehledejte, spíš se připravte na kolonizaci vesmíru, radí astrofyzik Steven Hawking | Foto: Reuters

Z pokusů na jiných primátech podle Strauma víme, že kosmické záření poškozuje zárodky ve druhé polovině těhotenství.

Případnému početí až na Marsu by zase podle dosavadních poznatků zabránila neplodnost mužů, kterou radiace rovněž způsobuje.

Sexuální styk astronautů a případné těhotenství v kosmu bylo pro NASA dlouhou dobu tabu. Nyní, když se začíná uvažovat o dalekých vesmírných cestách, se ale odborníci musejí tímto problémem vážně zabývat.

Kosmické záření je proud energetických částic, především protonů, které do vesmíru proniká z mnoha zdrojů, především ze Slunce a mezigalaktických prostor. Tam podle současných teorií vzniká při explozích supernov.