Vědci zjistili, jak zabránit šíření rakoviny v těle

Jakub Novák
19. 8. 2011 18:20
Metastázy mohou až za 90 procent úmrtí pacientů nemocných rakovinou
Rakovina kůže patří mezi ty, které často vytvářejí ložiska na dalších místech těla | Foto: Wikimedia Commons

Londýn - Metastázy, tedy šíření nemocných buněk z nádoru do celého těla, mohou podle odhadů až za 90 procent všech úmrtí spojených s rakovinou.

Vědci nyní zjistili, v čem tkví "ostré lokty" těchto buněk. A doufají, že tak zároveň našli cestu, jak jejich šíření po těle omezit nebo mu zabránit úplně.

Objev kromě toho také ukazuje, že ani zdravé buňky nejsou úplně bez viny.

Smrtící metastáze

Nová ložiska nádorů na dalších místech těla (často to bývají například plíce, játra nebo kosti) mají obvykle dvě nepříjemné vlastnosti - bývají agresivnější (rychleji rostou) a jsou hůře léčitelné.

Vznik i samotný rozvoj rakovin bývá často spojen se zánětlivými procesy a drahami - ta, jejíž součástí je enzym zvaný JAK, se nyní ukázala jako důležitá pro šíření rakoviny do celého těla.

Zdravé buňky mohou pomáhat rakovinným

Spuštění této dráhy vyvolá, mimo jiné, stahy "buněčné kostry". Princip těchto stahů je podobný těm, které probíhají ve svalu - účastní se ho aktin, jedna z bílkovin tvořících "buněčnou kostru" a "hybatel" - molekulární motor myosin.

Co je to JAK?

Jedná se o bílkovinu schopnou připojit na sebe, nebo jinou bílkovinu atom fosforu - tzv. kináza. JAK po zachycení příslušného signálu fosforyluje nejprve sama sebe, což "přiláká" další bílkovinu pojmenovanou STAT a následně připojí fosfor i na ni.

Takto "upravený" STAT potom zamíří do jádra buňky, kde reguluje různé cílové geny.

JAK je zkratkou pro "Janusovu kinázu". Původně však prý označovala "Just Another Kinase" (jen další kináza), protože byla v jednom experimentu objevena jako jedna z mnoha takto fungujících bílkovin.

Po spuštění této dráhy v buňkách zvaných stromální fibroblasty dochází k přestavbě prostorů mezi buňkami tak, že se vytvoří volná "cesta", po které mohou rakovinné buňky volně migrovat. V tomto případě se vědci zaměřili na buňky spinocelulárního karcinomu (SCC), nádoru odvozeného od buněk pokožky.

Úplně stejný děj, který je nutný pro "otevření cesty" je rovněž nezbytný i pro samotné cestování těchto buněk .

Zabránit šíření rakoviny? JAK?

Výsledky ukazují na potenciální možnost zabránit metastázování rakovinných buněk pomocí látek, které by dráhu JAK (viz infobox) blokovaly.

Tyto látky, jako možná terapeutika bránící růstu nádorů, jsou již ve vývoji. Nyní se ukazuje, že kromě toho by tedy měly být schopné zabránit i rozšíření rakoviny po těle pacienta.

Doktor Lesley Walker z Cancer Research UK říká: "Velkou výzvou v úspěšné léčbě rakoviny je zastavení jejího šíření do celého těla a držení rakoviny, která se již stačila rozšířit, na uzdě. Většina úmrtí na rakovinu jsou následkem úniku těchto buněk do různých částí organismu a tvorby druhotných nádorů."

"Objasnění toho, jak se rakovinné buňky dokáží pohybovat skrze tkáně, jak se protlačí z místa původního nádoru a rozšiřují na nová místa, umožňuje vědcům lépe pochopit, jak zastavit šíření rakoviny - doslova po cestě," dodává.

Výsledky vědeckého týmu z londýnského Institute of Cancer Research byly publikovány v časopise Cancer Cell.

Čeští plochodrážníci vybojovali stříbro ve MS družstev na dlouhé dráze

Historického úspěchu dosáhli čeští jezdci v mistrovství světa družstev na dlouhé ploché dráze, když v německé Vechtě vybojovali stříbrné medaile. Josef Franc, Hynek Štichauer a Martin Málek podlehli ve finále Francouzům, kteří obhájili loňský premiérový triumf.

O velké překvapení se čeští reprezentanti postarali v semifinále, v němž před deseti tisíci diváků vyřadili favorizované Němce. Domácímu týmu nepomohl ani úřadující světový šampion mezi jednotlivci Martin Smolinski. Osminásobní mistři světa se museli spokojit s bronzem.

Dosavadním největším úspěchem českých jezdců bylo třetí místo z roku 2016 z Mariánských Lázní.

Volejbalisté porazili na ME bez ztráty setu Estonsko

Čeští volejbalisté zaznamenali na mistrovství Evropy první výhru ve skupině D. Svěřenci trenéra Michala Nekoly dnes v Rotterdamu i díky deseti esům zdolali Estonsko 3:0 po setech 25:18, 34:32 a 28:26.

Nejvíce bodujícím hráčem utkání byl český univerzál Jan Hadrava s 23 body. Dramatický druhý i třetí set navíc vždy ukončil nechytatelným podáním.

Dalšími českými soupeři budou v pondělí mistři světa Poláci. Pak je ještě čeká Nizozemsko a Černá Hora. Do osmifinále postoupí nejlepší čtveřice.