Vědci rozpoznali geny virů nachlazení, hledají léky

Josef Tuček
13. 2. 2009 5:28
Onemocnění může vést k zánětu plic, uší nebo k astmatu
Struktura vnějšího obalu lidského rhinoviru, který způsobuje nachlazení.
Struktura vnějšího obalu lidského rhinoviru, který způsobuje nachlazení. | Foto: University of Wisconsin-Madison

Chicago - (Od zpravodaje Aktuálně.cz v USA) - Popsali jsme genom (soubor dědičných vlastností) virů, které způsobují nachlazení; teď můžeme lépe hledat léky proti nim, oznámili američtí vědci v renomovaném vědeckém časopise Science. Jejich poznatek byl představen na výročním zasedání Americké asociace pro povznesení vědy (AAAS) v Chicagu, která je vydavatelem časopisu Science.

Nejen nepříjemné, i nebezpečné

Běžné nachlazení je zdánlivě jenom nepříjemné, ale ve skutečnosti může být dost nebezpečné, zejména v případech, kdy vede k následným zánětům uší nebo plic. "Nedávné studie navíc ukazují, že když tyto viry nakazí děti, poškozují jejich imunitní systém, a to může v době dospívání způsobit propuknutí astmatu," uvedl jeden z autorů studie Stephen Liggett z Univerzity v Marylandu, jejíž vědci se spolu s kolegy z Wisconsinské univerzity v Madisonu na studii podíleli.

Vědci vyčíslují, že náklady na léčení pacientů spolu s ekonomickými ztrátami způsobenými absencí v práci celkově dosahují až 60 miliard dolarů ročně. Navíc pacienti často zcela zbytečně dostávají antibiotika, která jim jednak nepomohou (působí jen proti bakteriím, ne proti virům), a ještě navíc si mikroorganismy proti nadměrně podávaným antibiotikům stačí vytvářet odolnost, takže léky pak přestávají být účinné tehdy, kdy jsou opravdu zapotřebí.

Cíl pro nové léky

Nepříjemné projevy, které obvykle označujeme jako nachlazení, způsobuje rodina takzvaných rhinovirů. Vědci už našli 99 jejich kmenů a vědí, že další ještě neznají. V takovém množství je samozřejmě obtížné se vůbec orientovat.

Nyní však badatelé ze zmíněných univerzit rozborem genetického kódu těchto virů přišli na to, že se dají rozdělit do patnácti příbuzných skupin, podle toho, jak se v minulosti vyvíjely. Pro potenciální pacienty, což jsme my všichni, je pak podstatné to, že badatelé určili, které části genetického kódu těchto virů jsou zodpovědné za rozvoj infekce.

Léky proti nachlazení zatím obvykle příliš nezabírají, protože nákazu způsobují různé kombinace odlišných kmenů rhinovirů. Nyní však vědci předpokládají, že díky poznání genetických vlastností bude brzy možné vyvíjet přesně zaměřené léky proti přesně určeným skupinám virálních kmenů. U konkrétního pacienta pak půjde laboratorním rozborem rozpoznat, které kmeny jsou za jeho nákazu zodpovědné, a nasadit proti nim ty správné léky.

Obří hotel Hyatt Regency v Chicagu. Tady se sešli američtí vědci na svém výročním setkání. | Foto: Josef Tuček