Vědci poprvé vyfotili planety mimo Sluneční soustavu

Věda a Příroda
14. 11. 2008 8:06
Je to klíčový krok v cestě za nalezením nové Země, tvrdí
Foto: Reuters

Mauna Kea (Havaj) - Astronomové z observatoře Gemini na Havaji slaví. Vůbec poprvé se jim totiž podařilo pořídit dostatečně výmluvné snímky planet, které obíhají kolem jiné hvězdy než je naše Slunce.

Konkrétně vyfotili planetky poblíž hvězdy označené HR 8799. Ta leží v souhvězdí Pegasus, asi 130 světelných let od Země a je asi 1,5krát větší než naše Slunce.

Astronomové snímky objektů, o nichž předpokládají, že to jsou planety v jiných slunečních soustavách, pořídili i v minulosti. V tomto případě se jim však poprvé podařilo zdokumentovat, že skutečně obíhají kolem své hvězdy.

"Po všech těch letech je skvělé ukázat ne jednu, ale hned tři planety," neskrýval svoji radost fyzik Bruce Macintosh z Lawrence Livemore National Laboratory v Kalifornii, který se na objevu podílel.

"Objev soustavy HR 8799 je klíčovým krokem na cestě k definitivnímu objevení nové Země," dodal podle CNN.

K unikátnímu objevu použili teleskopy na observatoři Gemini, která se nachází na vrcholku hory Mauna Kea na Havaji. Všechny vyfocené planety jsou zhruba třikrát až desetkrát větší než Jupiter, největší planeta naší Sluneční soustavy.

Foto: Reuters

"Planety nejsou obyvatelné," upozorňuje Christian Marois, který tým vědců vedl.

NASA pro změnu oznámila objev nové planety - Fomalhaut b. Planetu, která se nachází v souhvězdí Piscis Australis (Jižní ryba), našel Hubbleův teleskop.

"Začali jsme s tím programem už v roce 2001 a naše trpělivost se konečně vyplatila," jásal astronom Paul Kalas.

Fomalhaut b leží bezmála osmnáct miliard kilometrů od své mateřské hvězdy Fomalhaut.