Vědci poprvé vyfotili planety mimo Sluneční soustavu

Věda a Příroda
14. 11. 2008 8:06
Je to klíčový krok v cestě za nalezením nové Země, tvrdí
Foto: Reuters

Mauna Kea (Havaj) - Astronomové z observatoře Gemini na Havaji slaví. Vůbec poprvé se jim totiž podařilo pořídit dostatečně výmluvné snímky planet, které obíhají kolem jiné hvězdy než je naše Slunce.

Konkrétně vyfotili planetky poblíž hvězdy označené HR 8799. Ta leží v souhvězdí Pegasus, asi 130 světelných let od Země a je asi 1,5krát větší než naše Slunce.

Astronomové snímky objektů, o nichž předpokládají, že to jsou planety v jiných slunečních soustavách, pořídili i v minulosti. V tomto případě se jim však poprvé podařilo zdokumentovat, že skutečně obíhají kolem své hvězdy.

"Po všech těch letech je skvělé ukázat ne jednu, ale hned tři planety," neskrýval svoji radost fyzik Bruce Macintosh z Lawrence Livemore National Laboratory v Kalifornii, který se na objevu podílel.

"Objev soustavy HR 8799 je klíčovým krokem na cestě k definitivnímu objevení nové Země," dodal podle CNN.

K unikátnímu objevu použili teleskopy na observatoři Gemini, která se nachází na vrcholku hory Mauna Kea na Havaji. Všechny vyfocené planety jsou zhruba třikrát až desetkrát větší než Jupiter, největší planeta naší Sluneční soustavy.

Foto: Reuters

"Planety nejsou obyvatelné," upozorňuje Christian Marois, který tým vědců vedl.

NASA pro změnu oznámila objev nové planety - Fomalhaut b. Planetu, která se nachází v souhvězdí Piscis Australis (Jižní ryba), našel Hubbleův teleskop.

"Začali jsme s tím programem už v roce 2001 a naše trpělivost se konečně vyplatila," jásal astronom Paul Kalas.

Fomalhaut b leží bezmála osmnáct miliard kilometrů od své mateřské hvězdy Fomalhaut.

Aktualizováno před 7 hodinami

Nehoda šesti aut zablokovala hlavní tah z Hradce Králové na Moravu, dva lidé utrpěli zranění

Srážka šesti aut u Ostřetína na Pardubicku zablokovala v pátek v podvečer v obou směrech hlavní tah I/35 z Hradce Králové směrem na Brno a Olomouc. Dva lidé byli při nehodě zraněni.

Informovala o tom mluvčí pardubické policie Eva Maturová. Policie dopravu z obou směrů odkláněla zhruba dvě hodiny na objízdné trasy, kolem 22:00 byla silnice opět průjezdná.

Při srážce vlaku s kamionem na nechráněném přejezdu na Nymbursku se zranily tři děti, jedno z nich těžce

Při páteční odpolední srážce osobního vlaku s kamionem na železničním přejezdu v Běrunicích na Nymbursku se zranily tři děti. Jedno z nich těžce, další středně těžce a jedno lehce.

Celkem záchranná služba ošetřila a odvezla do nemocnice pět lidí, všichni byli z vlaku, řekla mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová. Škodu vyšetřovatelé vyčíslili na více než tři miliony korun.

Nehoda se stala na přejezdu, který není chráněn závorami, je vybaven výstražným křížem a značkou stop.