Vědci našli vodu na Měsíci. Jinde, než čekali

Josef Tuček
10. 7. 2008 14:30
Objev umožnily vzorky horniny ještě z mise Apollo

Washington - Na Měsíci je voda, potvrzují američtí vědci. A oproti dřívějším předpokladům tam zůstala zřejmě od jeho vzniku. Není však jisté, jestli půjde nějak využít pro lidi, kteří budou na Měsíci stavět základny.

Vodu našel tým vedený Albertem Saalem z Brownovy univerzity v Providence, a to prakticky ve skladu. Badatelé totiž zkoumali vzorky měsíční horniny přivezené v roce 1971 misí Apolla 15 a v roce 1972 posádkou Apolla 17.

Výsledky z modernějších analýz

Dřívější rozbory v nich žádnou vodu nenašly. Vzorky tedy byly uloženy do nádob s dusíkem a uschovány v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu. A nyní se do jejich výzkumu vědci pustili znovu, s využitím nového analytického postupu, který vymyslel další člen týmu Erik Hauri z Carnegieho ústavu ve Washingtonu.

Tentokrát měli úspěch a v malinkých zrnkách vulkanického skla vodu našli. Přesněji, prokázali stopy vodíku podobně jako v horninách na Zemi, kde je součástí vody.

I v nejbohatším vzorku však bylo vodíku desetkrát až dvacetkrát méně, než kolik ho obsahuje plášť Země.

Své výsledky publikovali ve špičkovém vědeckém časopise Nature.

Srážka se Zemí

Objev je pro vědce pozoruhodný a slibuje, že díky němu zase pochopí více o tom, jak se tvořila naše Sluneční soustava.

Vzorky pro nynější rozbory přivezli astronauti z Mise Apollo.
Vzorky pro nynější rozbory přivezli astronauti z Mise Apollo. | Foto: NASA

Podle vědeckých předpokladů vznikl Měsíc před čtyřmi a půl miliardou let, když se nějaká planeta o velikosti dnešního Marsu srazila s tehdejší Zemí. Kolize vyvrhla množství roztavené horniny do vesmíru, kde se z ní zformoval Měsíc.

Vědci odhadovali, že při formování Měsíce se těkavé sloučeniny jako voda ztratily ve vesmíru.

I dosavadní teorie počítaly s tím, že na Měsíci může být voda. Ale taková, kterou tam až dodatečně z vesmíru přinesly meteority a komety, jež na jeho povrch dopadly. Měla by být v ledovém skupenství v kráterech mimo dosah slunečních paprsků. Žádná mise ji však dosud nenašla.

Detektivka z dávných dob

Nynější objev ale ukazuje něco jiného.

Vzorky vulkanického skla, v němž byly stopy vody nalezeny, vyvrhl sopečný výbuch z nitra Měsíce někdy před dvěma až třemi miliardami let. Vody je více uvnitř vzorku než při jeho povrchu. Z toho badatelé vyvozují, že voda pochází z původního materiálu, snad už z doby vzniku Měsíce, a nemohly ji až později přinést komety či meteority.

"Tři roky nám trvalo, než jsme přesvědčili NASA, aby nám dala peníze na tento výzkum," řekl Alberto Saal zpravodajce agentury Reuters. Nikdo totiž nevěřil, že by stopy vody mohli zjistit.

"Je to jako detektivka, v níž se čin udál už před čtyřmi a půl miliardou let," komentoval pro britský list Guardian vědec John Zarnecki. "Na Zemi už jsou stopy dávno pryč. Ale Měsíc je poměrně nedotknutý, takže nám napovídá, co se dělo v rané historii ve Sluneční soustavě. Tedy i na Zemi."

O výzkumu vesmíru čtěte také: