Vědci mají nový objev, který ztíží rozmnožování virů

Jakub Novák
3. 11. 2010 11:11
Objev otvírá cestu k vývoji nových a účinnějších antivirotik

St. Louis - Vědcům se podařilo odhalit antivirový buněčný systém. Kromě rozřešení pětatřicet let staré záhady jim to otvírá cestu k vývoji nových a účinnějších antivirotik.

Nový objev by měl vést k tomu, že imunitní systém dokáže virus v buňce odhalit a ztížit tak jeho rozmnožování.

Aby mohl imunitní systém fungovat v obraně proti virům, musí rozpoznat nukleové kyseliny (DNA a RNA) nebo bílkoviny viru od svých vlastních.

Jedním ze způsobů, jak si buňka označí svoji RNA (ta posléze slouží jako "předpis" pro vytvoření bílkovin), je vytvoření čepičky na jednom z konců, kterou pozmění dvěma úpravami.

Jak kradou viry

Viry se to brzy naučily také a různé kmeny toho využívají ke svému zamaskování. "Kradou" buňkám tyto čepičky a používají je na svých RNA a nebo se naučily vytvářet si své vlastní. Patří mezi ně například viry způsobující SARS, žlutou zimnici, neštovice nebo vzteklinu.

Jedna z úprav této čepičky je nezbytná pro stabilitu a přepis RNA v buňce. Význam druhé, označované jako 2´-O, byl po celých 35 let neznámý.

Práce doktora Michaela S. Diamonda z Washingtonské univerzity, o níž informoval časopis Nature, nyní ukázala, že mutantní virus západonilské horečky, který není schopen přidat druhou značku, je rozpoznán vrozeným imunitním systémem a jeho rozmnožování je zastaveno.

"Nyní, když víme k čemu tato čepička je, můžeme se podívat na to, zda lidské a virové enzymy, které tuto značku přidávají, jsou dostatečně odlišné," říká Diamond.

"Pokud ano, můžeme navrhnout inhibitory, které zabrání virům mít tuto čepičku na své RNA a výrazně jim ztížit podmínky k rozmnožování, jakmile se aktivuje imunitní systém."