Přehledně: Proč je Blanka drahá, zpožděná a kdo za to může

Marek Pokorný Marek Pokorný
Aktualizováno 16. 9. 2015 17:00
Dodavatelé Blanky měli podle smluv platit několikamilionové penále za každý den zpoždění. Otevření se zpozdilo už o čtyři roky, ale zatím platí pouze Praha. Proč? Přečtěte si otázky a odpovědi.

Praha - Tunel Blanka měl začít sloužit řidičům v metropoli už před takřka čtyřmi lety. Jeho otevření nejdříve zbrzdily tři propady terénu, pak spory o ražbu a o placení a nakonec se ocitlo v nedohlednu kvůli „utopeným kabelům“.

Tunel se z původní ceny 28 miliard prodražil o plných devět miliard (a ještě prodraží) a Praha k tomu navíc dostala jedenáctimilionovou pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Proč to vše musí platit Pražané? A bude někdo za všechny průšvihy potrestán? Udělejte si kompletní přehled v otázkách a odpovědích.

Foto: METROPROJEKT Praha a. s.

Co bude po Blance?

Po zprovoznění tunelu Blanka by logicky měla pokračovat stavba Městského okruhu, jehož je Blanka součástí. Chybí mu totiž stále severovýchodní čtvrtina o délce 9 kilometrů, spojující ústí Blanky v Holešovičkách s Jižní spojkou ve Strašnicích. Jenže Praha ještě neví přesně, jakou trasu vybere - původní plánovaná tunelem pod Bulovkou je příliš drahá a nemá ani posouzení vlivu na životní prostředí.

Město proto nyní zvažuje, co a jak nyní stavět a to i s ohledem na peníze a připravenost jednotlivých plánovaných staveb. Ve hře je například i Radlická radiála či rekonstrukce Libeňského mostu. Město sice doufalo, že na ně dostane evropské dotace, ale Brusel se rozhodl, že bude ve městech podporovat kolejovou dopravu a na silnice nedá ani korunu.

Jediná priorita, která je jasná, je tak stavba metra D z Písnice na Pankrác. Jenže ta bude stát zhruba padesát miliard korun - a evroské dotace pokryjí maximálně čtvrtinu. Zbytek bude muset dodat Praha sama a na další větší dopravní stavby jí tak v nejbližších letech nezbydou skoro žádné peníze.

 

Právě se děje

Další zprávy