Přehledně: Proč je Blanka drahá, zpožděná a kdo za to může

Marek Pokorný Marek Pokorný
Aktualizováno 16. 9. 2015 17:00
Dodavatelé Blanky měli podle smluv platit několikamilionové penále za každý den zpoždění. Otevření se zpozdilo už o čtyři roky, ale zatím platí pouze Praha. Proč? Přečtěte si otázky a odpovědi.

Praha - Tunel Blanka měl začít sloužit řidičům v metropoli už před takřka čtyřmi lety. Jeho otevření nejdříve zbrzdily tři propady terénu, pak spory o ražbu a o placení a nakonec se ocitlo v nedohlednu kvůli „utopeným kabelům“.

Tunel se z původní ceny 28 miliard prodražil o plných devět miliard (a ještě prodraží) a Praha k tomu navíc dostala jedenáctimilionovou pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Proč to vše musí platit Pražané? A bude někdo za všechny průšvihy potrestán? Udělejte si kompletní přehled v otázkách a odpovědích.

Ředitel odboru městských investic
Ředitel odboru městských investic | Foto: Lukáš Bíba

Za co policie obvinila "hlavního úředníka" Blanky?

Policie nyní vyšetřuje okolnosti, za jakých proběhla v roce 2013 tzv. kategorizace - tedy rozdělení prací, které může ještě Praha na prodražené stavbě proplatit a které už musí řešit jinak. Například zadáním dodatečné soutěže, protože se nevejde do povoleného limitu 20 procent víceprací. A v dubnu obvinila tehdejšího šéfa Odboru městského investora Jana Beránka (na snímku).

Policie klade Beránkovi za vinu zejména to, že počátkem roku 2013 zakázku na kategorizaci za zhruba 30 milionů zadal přímo, tedy bez veřejné soutěže. Navíc podle policie tuto kategorizaci mohla provést firma IDS, kterou si město najalo jako správce stavby a zaplatilo jí za to více než 300 milionů.

 

Právě se děje

Další zprávy