Přehledně: Proč je Blanka drahá, zpožděná a kdo za to může

Marek Pokorný Marek Pokorný
Aktualizováno 16. 9. 2015 17:00
Dodavatelé Blanky měli podle smluv platit několikamilionové penále za každý den zpoždění. Otevření se zpozdilo už o čtyři roky, ale zatím platí pouze Praha. Proč? Přečtěte si otázky a odpovědi.

Praha - Tunel Blanka měl začít sloužit řidičům v metropoli už před takřka čtyřmi lety. Jeho otevření nejdříve zbrzdily tři propady terénu, pak spory o ražbu a o placení a nakonec se ocitlo v nedohlednu kvůli „utopeným kabelům“.

Tunel se z původní ceny 28 miliard prodražil o plných devět miliard (a ještě prodraží) a Praha k tomu navíc dostala jedenáctimilionovou pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Proč to vše musí platit Pražané? A bude někdo za všechny průšvihy potrestán? Udělejte si kompletní přehled v otázkách a odpovědích.

Foto: Ludvík Hradilek

Proč je nový Trojský most skoro třikrát dražší?

Nový Trojský most měl podle smlouvy, kterou podepsal v roce 2006 magistrát se stavební firmou Metrostav, stát 495 milionů korun. Jenže město již v době podpisu vědělo, že bude stavět jiný most – zadalo totiž architektonickou soutěž na jeho podobu.

Metrostav poté oznámil, že je nový most natolik náročný, že bude stát 1,3 miliardy korun. Autoři projektu na nový most přitom propočetli, že by měl stát zhruba jako původní, tedy kolem půl miliardy korun. Problém byl v technologii stavby – Metrostav totiž odmítl metodu, kterou navrhovali architekti, s tím, že je nerealizovatelná.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dal loni na podzim magistrátu za to, že bez veřejné soutěže dal Metrostavu zadání postavit jiný most, pokutu 11 milionů korun. Tvrdí, že měl na jeho stavbu vypsat otevřené výběrové řízení. Pokuta není pravomocná, magistrát proti ní podal rozklad.

 

Právě se děje

Další zprávy