Stojím v České Třebové a všude kolem pražce

Stojím v České Třebové a všude kolem pražce
Jednou z hlavních dominant České Třebové je nově opravené vlakové nádraží a s ním sousedící nový dopravní terminál.
Místní Depo kolejových vozidel (DKV) je známé od nepaměti po celém Česku (Československu). Patří k uctívaným poutním místům stovek železničních nadšenců.
Výtopna (pozdější depo) stála v České Třebové již od začátku železnice v tomto městě, tedy od roku 1845. Podle materiálů ČD Cargo měřilo třebovské nádraží 360 metrů, jeho součástí byly i dílny pro opravy vozů či zauhlovací zařízení. Zdejší výtopna měla v monarchii značný význam, neboť ležela na křižovatce železničních cest. (Snímek pochází z 30. let 20. století.)
Výstavba Olomoucko-pražské dráhy probíhala v letech 1842-1845. Na stavebních projektech úseků železnice z České Třebové do Pardubic pracoval známý železniční inženýr Jan Perner. Slavnostní zahájení provozu na celé trati proběhlo 20. srpna 1845. Podle tiskového materiálu ČD Cargo "příjezd slavnostního vlaku očekávali v České Třebové snad všichni".
Foto: Zuzana Hronová
Zuzana Hronová Zuzana Hronová
16. 8. 2012 8:50

Když se řekně Česká Třebová, naskoší většině lidí asociace "železnice", "vlaky", "pražce". Pro Českou Třebovou to není úplně spravedlivé, protože se zde krom toho nacházejí i historické a přírodní zajímavosti. Je tu například rotunda svaté Kateřiny, jediná dochovaná románská stavba ve východních Čechách, jsou tu malebné třebovské stěny a v zimě je to ráj lyžařů, a to jak sjezdařů tak běžkařů. Vydejme se však po železniční stopě, která je tu velmi dobře patrná, i když Třebová svůj železniční věhlas již trochu ztrácí...

 

Právě se děje

Další zprávy