Ropa jako obnovitelný zdroj? Měly by ji vyrábět řasy

Josef Tuček
10. 8. 2009 12:40
Genetický mág Venter hledá obnovitelná fosilní paliva
Těžba ropy by mohla za čas skončit, aniž by tato surovina chyběla.
Těžba ropy by mohla za čas skončit, aniž by tato surovina chyběla. | Foto: BASF

Rockville - Zatímco většina odborníků na energetiku přemýšlí, čím by se dala nahradit ropa, jejíž spalování ohrožuje zemský klimatický systém, světově proslulý průkopník genetiky pracuje na jiném nápadu: jak vyrobit ropu, která by byla ekologicky neškodná.

Zní to nesmyslně, ropa se přece nevyrábí, ale těží, protože pravděpodobně vznikla rozkladem zbytků rostlinných a živočišných těl už v dávném pravěku. Jenže v dnešním světě nemusí nic platit definitivně.

Craig Venter je vědec a podnikatel, který na sebe upozornil na přelomu století, kdy se významně podílel na mapování dědičných vlastností člověka (lidského genomu). Nyní zkoumá, jak by se daly uměle konstruovat živé organismy. A nezůstává jen u toho. Jedním z jeho dalších cílů je výroba ropy ve vodních řasách.

Olej pro výrobu benzínu a nafty

Jak zdůraznil v rozhovoru pro populárně vědecký britský časopis New Scientist, spolupracuje při tom s ropnou společností Exxon Mobil. "Díky tomu máme k dispozici velké finanční zdroje a odborné znalosti lidí z této společnosti," pochvaloval si.

Řasy stahují z ovzduší oxid uhličitý a při fotosyntéze jej využívají k vytváření olejovitých molekul. Už dnes vědci ve světě zkoušejí takto vzniklý olej využívat jako palivo.

Craig Venter.
Craig Venter. | Foto: Johns Hopkins University

Craig Venter jde dál. Chce řasy pozměnit laboratorními zásahy do jejich genetického kódu tak, aby v nich vznikající olej měl vlastnosti podobné ropě. A to ropě bez různých nechtěných příměsí. Ten by pak zpracovaly běžné rafinérie a vyrobily z něj benzín, motorovou naftu či letecké palivo, a pravděpodobně i výchozí suroviny pro výrobu plastů.

Jen málo nutných změn

Kouzlo tohoto přístupu spočívá v tom, že by se pak svět nemusel příliš měnit. Zachován by zůstal současný petrochemický průmysl, jenom by přestal těžit fosilní ropu a začal by si ji vyrábět v geneticky upravených řasách.

Nebylo by třeba měnit konstrukci automobilů a dalších dopravních prostředků a hledat pro ně náhradní paliva. Auta by zůstala taková, jaká jsou, a jezdila by na benzin či naftu jako dnes.

600 milionů dolarů do začátku

Fascinující by pak byl dopad na zemský klimatický systém. Dnes se spalují produkty z vytěžené ropy a při tom vzniká oxid uhličitý. Ten se pak hromadí v atmosféře a zadržuje pod sebou teplo, které mění klima.

Ropa získaná z řas by však vytvářela uzavřený cyklus: řasy odeberou oxid uhličitý ze vzduchu, vytvoří z něj ropu, ta se upraví a spálí, vytvoří oxid uhličitý, který řasy zase odeberou ze vzduchu... Ropa by se tak změnila v obnovitelný přírodní zdroj s ekologicky přijatelným dopadem.

Craig Venter doufá, že "jeho" geneticky upravené řasy by mohly dodávat ropu ve velkém během pěti až deseti let, což ovšem zní hodně optimisticky. Společnost Synthetic Genomics, kterou založil pro vytváření alternativních paliv, dostala od ropného gigantu Exxon Mobil na tento cíl 600 milionů dolarů.

 

Právě se děje

před 21 minutami

Čistý zisk ČEZu stoupl za první tři čtvrtletí meziročně o polovinu

Čistý zisk energetické skupiny ČEZ stoupl za první tři čtvrtletí letošního roku meziročně zhruba o polovinu na 13,6 miliardy korun. Tržby vzrostly o 12 procent na 148,1 miliardy. Pomohl k tomu zejména růst cen elektřiny a vyšší zisk z obchodování s komoditami.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

Australská rallye byla zrušena kvůli obrovským požárům, titul mezi týmy má tak Hyundai

Světový šampionát v automobilových soutěžích přijde o Australskou rallye. Původně plánovaný poslední podnik letošní sezony, který se měl jet od čtvrtku do neděle, byl zrušen. Důvodem jsou ničivé lesní požáry, které ohrožují i dějiště rallye - oblast Nového Jižního Walesu.

Zrušení soutěže znamená, že titul mezi týmy získala značka Hyundai, která o 18 bodů porazila Toyotu., Šampionem mezi piloty se už na Katalánské rallye stal Ott Tänäk s Toyotou.

Zdroj: Radek Vičík
Další zprávy