D1 je opět delší, začíná fungovat Moravská křižovatka

ČTK ČTK
11. 7. 2011 17:02
Úsek měl být otevřen již loni, kvůli špatnému počasí se zprovoznění odložilo
Dálnice D1 (ilustrační foto)
Dálnice D1 (ilustrační foto) | Foto: Radek Pecák

Hulín (Kroměřížsko) - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) u Hulína otevřelo nový sedmikilometrový úsek dálnice D1 do Říkovic na Přerovsku.

Začala tak fungovat takzvaná Moravská křižovatka, kterou tvoří dopravní uzel rychlostních silnic R49 a R55 a dálnice D1.

Ucelený úsek dálnice spojuje hlavní průmyslové oblasti ČR v ose Praha - Brno - Ostrava a související tahy rychlostních silnic R55 a R49. Délka dálnice se prodloužila na 346 provozovaných kilometrů.

"Jsem rád, že se podařilo dotáhnout do konce tento projekt. Moravská křižovatka (...) skutečně vytváří jednu z klíčových pozic v rámci dálniční a rychlostní dopravy v České republice," řekl při otevření premiér Petr Nečas (ODS).

Doplnil, že je nutné pokračovat v přípravách na dobudování chybějící části dálnice D1 - mezi Říkovicemi a Lipníkem nad Bečvou.

Nový sedmikilometrový úsek, jehož výstavba byla zahájena v dubnu 2008, je součástí stavby Kroměříž-východ - Říkovice.

Její první část, která krajské město Zlín napojila na dálniční síť, zprovoznilo ŘSD v prosinci. Oba úseky měly být otevřeny již loni v říjnu, jejich zprovoznění ale zbrzdilo nepříznivé počasí.

"Stavba se rozpočtově neprodražila. Prodražila by se, kdybychom trvali na dokončení v původním termínu. Tomu jsme se chtěli vyhnout," komentoval generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.

Celková investice činila téměř 4,78 miliardy Kč. Zahrnuje 11,3 kilometru dálnice D1 a 2,6 kilometru rychlostní komunikace R55, která byla otevřena již dříve.

Dálnice D1 na střední Moravě tak končí od Brna u Říkovic a od Ostravy u Lipníku nad Bečvou. Stavba 377 kilometrů dlouhého tahu D1 Praha - Brno - Ostrava - Polsko a vyvedení tranzitu z R46 přes Olomouc mají být definitivně hotové po dobudování zbylých 24 kilometrů v okolí Přerova.

"Rozpočtový rámec pro ministerstvo dopravy na rok 2012 není úplně nejrůžovější. (...) Co se severní části týká, předpokládáme, že nejbližší doba realizace bude v následujícím rozpočtovém období 2014 až 2020," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Takzvaná Moravská křižovatka v Hulíně, která je největší tuzemskou mimoúrovňovou křižovatkou, nyní obslouží směry D1 na Brno a Prahu, D1 na Ostravu a Polsko, rychlostní komunikace R55 na Zlín a Břeclav a po dokončení směru R49 i na Zlín a Slovensko.

 

Právě se děje

Další zprávy