Autobusy ve Zlíně si umí prodloužit na semaforu zelenou

ČTK ČTK
5. 4. 2013 8:58
Systém umožní rychlejší průjezd městem, více času na nastupování pro cestující a úspory
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jaroslav Jiřička

Zlín - Vozy zlínské městské hromadné dopravy díky nové technologii komunikují se semafory.

Systém umožní rychlejší průjezd městem, více času na nastupování pro cestující a úspory na energii a pohonných hmotách i vozech.

Projekt se připravoval několik let, loni se začal realizovat a do konce dubna je ve fázi zkušebního provozu, řekl primátorův náměstek Jiří Kadeřábek (Zlínská volba).

"V praxi systém funguje tak, že řidiči MHD dostávají prostřednictvím svých palubních počítačů do vozidla informaci, v kterém okamžiku mohou vyjet ze zastávky, aby měli na nejbližší světelně řízené křižovatce zelenou a mohli křižovatkou volně projet bez zastavování," uvedl Kadeřábek.

Zařízení dokáže také v určitém rozmezí prodloužit na semaforu křižovatky "zelenou" nebo naopak zkrátit "červenou", když se ke křižovatce vůz blíží.

Díky systému již nebudou trolejbusy a autobusy tak často stát na křižovatkách. Zmenší se také zpoždění vozů. Zkušební jízdy ukázaly, že doba průjezdu mezi Zlínem a Otrokovicemi se zkrátí.

Naplno by měl nový systém běžet od příštího roku. Počítá se s tím, že se podle něj změní jízdní řád.

"V důsledku tohoto systému se nám mírně prodlužuje doba stání na některých zastávkách, takže cestující mají více času na nastupování, méně se ale čeká na křižovatkách. Příjezdy vozidel na zastávky nyní více odpovídají hodnotám stanoveným jízdními řády," uvedl hlavní dispečer Dopravního podniku Zlín-Otrokovice (DSZO) Josef Polách.

Ostatní řidiče systém nijak neovlivňuje. Do projektu Preference a plošné koordinace MHD je nyní ve Zlíně a Otrokovicích zapojeno již 38 křižovatek se světelnou signalizací z celkového počtu 39.

Město do projektu investovalo částku 36,1 milionu korun, z nichž asi 32 milionů pokryje evropská dotace.

 

Právě se děje

před 14 minutami

Skokani budou mít po MS jen tři závody, vítězem SP je Granerud

Norský skokan na lyžích Halvor Egner Granerud se stal s předstihem celkovým vítězem Světového poháru. Mezinárodní lyžařská federace FIS dnes oznámila, že po mistrovství světa se uskuteční jen tři individuální závody v Planici, v nichž už Graneruda nemůže nikdo předstihnout.

Kvůli pandemii koronaviru byly zrušeny čtyři březnové závody SP v Norsku. FIS nakonec nenašla náhradní hostitele, pouze přidala ještě jeden závod k závěrečným dvěma v Planici. Finále seriálu se uskuteční na mamutím můstku ve Slovinsku od 25. do 28. března.

před 1 hodinou

Karlovarský festival se kvůli pandemii přesouvá na srpen

Letošní 55. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se uskuteční od 20. do 28. srpna. Z tradičního termínu na přelomu června a července jej pořadatelé přesunuli kvůli pandemii koronaviru. "Posun o sedm týdnů nám nabídne lepší možnost uspořádat tuto kulturní akci tak, aby svým rozsahem byla co nejbližší podobě, na jakou jsou naši návštěvníci zvyklí," vysvětlují.

"Doufáme, že v průběhu následujících měsíců dojde k významnému rozšíření vakcinace a díky tomu zvládnutí pandemické situace tak, aby bylo možné uspořádat karlovarský festival v maximálně bezpečné formě. Jsme pochopitelně připraveni dodržet všechna platná opatření," doplňuje Jiří Bartoška, prezident festivalu. Ten loni nahradila čtyřdenní přehlídka filmů v kinech, zamýšlený podzimní překlenovací přehlídka se navzdory plánům neuskutečnila.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Odbory: Škoda chce do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o 3000

Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Uvedl to ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Vyjádření firmy zjišťujeme. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

"Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio pět procent na minimum," uvedl týdeník.

Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. "Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17(směnný) a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů," sdělily odbory.

Zdroj: ČTK
Další zprávy