Babiš jel vlakem řešit středočeskou dopravu, ČD poslaly lepší vagon než obvykle

ČTK Domácí ČTK, Domácí
Aktualizováno 25. 2. 2020 14:13
Cestování příměstskými vlaky v okolí Prahy by mělo usnadnit prodloužení souprav a nástupišť. Zvýší se tím kapacita přepravy, řekl po úterní cestě vlakem z Prahy do Benešova premiér Andrej Babiš (ANO). Podle ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO), který premiéra při návštěvě středních Čech doprovází, jde o střednědobý plán.
Andrej Babiš na cestě vlakem do Benešova
Andrej Babiš na cestě vlakem do Benešova | Foto: České dráhy

Premiér Babiš s vicepremiérem Havlíčkem vyrazili v úterý ráno do Benešova vlakem, konkrétně rychlíkem R707 Lužnice. České dráhy na tento spoj vždy nasazují pouze soupravu složenou ze starých východoněmeckých vozů s kupé, stejná měla jet podle webu drah i v úterý. Tentokrát ale měli politici štěstí - dráhy do soupravy starých vozů zařadily moderní velkoprostorový vůz se zásuvkami, klimatizací a wifi, který běžně jezdí jen na expresních spojích.

"Nasazení vozidel zde upravujeme s ohledem k výluce mezi Olbramovicemi a Chotovinami, kdy neplatí běžné oběhy, ale mimořádné výlukové oběhy," sdělily České dráhy na dotaz Aktuálně.cz. Redaktor portálu Zdopravy.cz Jan Sůra však na Twitteru upozornil, že od zahájení výluky tyto moderní vozy na lince nejely ani jednou. Zařazeny byly až nyní, kdy jimi cestuje Babiš s Havlíčkem. 

Premiér Andrej Babiš a vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček ve vlaku do Benešova
Premiér Andrej Babiš a vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček ve vlaku do Benešova | Foto: Facebook/Karel Havlíček

Dráhy také tvrdí, že v příštích dnech by se s lepším vagonem mohli na této trase setkávat i běžní cestující. "Vzhledem k dnešnímu plánovanému jednání ohledně dopravní situace na železnici ve Středočeském kraji, byl do oběhu zařazen velkoprostorový vůz, který byl k dispozici, takové jednání umožnil a zároveň může zůstat na lince v běžném provozu a v této soupravě i v následujících dnech."

Podle rezervačního systému drah mají ale i v dalších dnech na této rychlíkové lince jezdit jen soupravy složené ze starých vozů. Dráhy také neupřesnily, ve které soupravě nyní přesunutý vůz bude chybět. "České dráhy nasadily vůz pro premiéra v době, kdy na řadě jiných linek trvale bojují s nedostatkem vhodných moderních vozů, například na Západních nebo Valašských expresech," připomněl server Zdopravy.cz.

Vlaky v okolí Prahy jezdí 130 000 lidí 

Do Prahy denně dojíždějí desítky tisíc lidí například z Říčan, Kralup nad Vltavou, ale taky z Lysé nad Labem nebo Milovic. Tam, kde je to možné, jezdí ve špičkách zdvojené soupravy. Zahuštění dopravy však pomalu naráží na kapacitu infrastruktury. "To řešení je, že prodloužíme nádraží a že budeme dělat delší vlaky," uvedl Babiš. 

Podle Havlíčka jezdí nyní příměstskými vlaky v okolí metropole 130 000 pasažérů, což je třetina všech příměstských pasažérů v celé republice. Dalších 100 000 lidí jezdí autobusy a 300 000 auty.

V krátké době by se počet cestujících ve vlacích mohl zvednout na 160 000 díky převedení souprav z Moravskoslezského kraje nebo pořízení repasovaných patrových vlaků. To je podle Havlíčka rychlé řešení, tím elegantnějším je nákup delších souprav, který se ale neobejde bez prodloužení nástupišť na 200 až 220 metrů.

Dnes splňují tyto parametry jen pražské hlavní nádraží a Masarykovo nádraží v Praze. Je proto potřeba domluvit se se Správou železnic a podobně jako v ostatních evropských městech prodlužovat nástupiště, uvedl Havlíček.

Upozornil na to, že pořízení delších souprav není jednoduché, protože nákup nových vlaků je dnes v Evropě otázkou čtyř až pěti let. "Nicméně do toho pětiletého horizontu je to realizovatelné," dodal ministr.

Dopravu by neměly řešit kraje, ale stát, řekl Babiš

Babiš míní, že dopravní infrastruktura a dostupnost dopravy je hlavním problémem Středočeského kraje. Nynější systém, kdy regionální dopravu po železnici zabezpečují kraje, považuje za nenormální a velice složitý, podle něj by to měl dělat stát.

České dráhy loni přepravily přes 182 milionů cestujících, což je meziroční nárůst zhruba o tři miliony. Vedle toho rostly i tzv. přepravní výkony, cestující totiž stále častěji jezdí vlaky na delší vzdálenosti. Počet cestujících se zvýšil i ve vlacích RegioJetu a Leo Expressu. 

K růstu počtu cestujících přispěly i státní slevy pro žáky a studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Stát za ně jen loni zaplatil kolem 6 miliard korun, zhruba polovinu dostaly České dráhy, zbytek soukromí železniční a autobusoví dopravci.

 

Právě se děje

Další zprávy