Kraje se připojily ke starostům. Žádají dostavbu R7

ČTK ČTK
6. 2. 2013 14:19
Podle vlády ale na čtyřproudou dálnici nejsou peníze
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Louny - Ústecký a Středočeský kraj se připojily k výzvě starostů za dostavbu rychlostní silnice R7, o podporu starostové žádají i Němce.

Senátoři z regionu chtějí výzvu projednat i v Senátu. Řekli to po středečním jednání v Lounech.

Podle vlády ale na čtyřproudou dálnici nejsou peníze, premiér Petr Nečas (ODS) jim v dopise nabídl, že silnice může mít v některých úsecích tři jízdní pruhy.

Starostové i zástupci vedení krajů se shodují, že propojení s Prahou výrazně ovlivňuje zájem investorů o severozápadní Čechy.

Proto starosta Loun Radovan Šabata (TOP 09) vyzval své kolegy z regionu, aby o podporu požádali také svá partnerská města v Německu.

"O dostavbě R7 bude jednat dopravní komise Euroregionu Krušnohoří. Bude také zjišťovat, jak důležitá je dostavba silnice spojující Prahu s Chemnitz (Saskou Kamenicí) pro saskou vládu," uvedl Šabata.

Senátoři z regionu Marcel Chládek (ČSSD) zvolený za Lounsko a Rakovnicko a Václav Homolka (KSČM) chtějí nechat výzvu starostů projednat v Senátu.

"Ukázalo se, že veřejná slyšení mají velký efekt, jako příklad můžu uvést odvolané rušení nemocnic v Žatci a Roudnici nad Labem," řekl Chládek.

Vláda ale tvrdí, že na dostavbu zbývajících částí silnice spojující Prahu přes Kladno, Slaný, Louny a Chomutov se Saskem nejsou peníze.

"Náměstek ministra dopravy nás informoval, že na dostavbu R7 nejde použít evropské dotace. Chceme vědět, jestli to opravdu nejde," vyjádřil pochybnosti starosta Šabata. Podle něj je na dostavbu potřeba mezi 20 a 30 miliardami korun.

Potřebná vazba na Prahu

První úsek R7 z Ruzyně k Makotřasům se otevřel už v roce 1964, stavba od té doby ale postupovala jen pomalu. Kolem Prahy je hotových 18 kilometrů, které už jsou v poměrně špatném stavu, teď se staví v okolí Chomutova. Mezi tím jsou ale na 60 kilometrech čtyřproudé už jen dva krátké úseky.

Velká část silnice je přitom stavěna jako polovina rychlostní silnice, aby bylo možné druhý pár pruhů celkem levně přistavět. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) navíc vloni zrušilo tendry na projektovou dokumentaci k dostavbě dalších částí.

Vloni v listopadu poslali dopis sněmovně, Senátu i vládě starostové Loun, Postoloprt, Žatce, Slaného a primátoři Mostu a Chomutova. Žádali urychlenou dostavbu R7 jako čtyřproudé komunikace a přidělení peněz na už vyprojektované úseky.

Vyzdvihli také vliv dostavby čtyřproudých úseků na bezpečnost silničního provozu a vazbu na Prahu, která je pro relativně nedaleká města potřebná.

Nebezpečný úsek

Letos má být dokončen úsek mezi Chomutovem a sjezdem na Velemyšleves dlouhý 15,8 kilometru a bude zřejmě nadlouho posledním, který se na R7 řidičům otevře.

Podle ŘSD se má otevřít v září 2013. Napojí se na už hotových 6,3 kilometru u průmyslové zóny Triangle a hotovou silnici k hranicím s Německem. Celkem má stavba stát asi 4,5 miliardy korun.

Podle statistik policie je úsek silnice mezi Slaným a Chomutovem jedním z nejnebezpečnějších v Česku. Za poslední rok na R7 zemřelo pět lidí a několik dalších se vážně zranilo.

V roce 2008 tam při srážce mikrobusu a osobního a nákladního auta u Panenského Týnce zemřelo osm lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy