Obec bojuje s developerem. Začal stavět obří areál bez povolení, navíc chce odškodné za zdržování

Marek Pokorný Marek Pokorný
6. 5. 2016 5:30
Obří komerční zónu v délce dvou kilometrů podél dálnice D1 u Průhonic připravuje firma Domo Development. Ta již začátkem března začala se stavbou inženýrských sítí - byť na ně v té době neměla platné stavební povolení. Zastupitelům přilehlé obce Dobřejovice, která se stavbou nesouhlasí a má připomínky k průběhu stavebního i územního řízení, přitom developer vyhrožuje, že po nich bude chtít mnohamilionovou náhradu škody, která mu tím vzniká.
Domo Development chystá těsně před Prahou podél dálnice D1 obří komerční zónu o délce dva kilometry
Domo Development chystá těsně před Prahou podél dálnice D1 obří komerční zónu o délce dva kilometry | Foto: Matej Slávik

Dobřejovice - Neobvyklý dopis přišel minulý týden zastupitelům malé obce Dobřejovice nedaleko Prahy. Developerská firma Domo Development jim vyhrožuje, že jí obec s tisícovkou obyvatel bude muset hradit způsobenou škodu v řádu mnoha milionů korun. Ředitel firmy Jakub Andrle ji zatím vyčísluje na 18 milionů korun, ale zmařená investice prý může dosáhnout až 1,5 miliardy.

Developer chce v těsné blízkosti Dobřejovic, mezi 6. a 8. kilometrem dálnice D1, stavět obří komerční zónu s třemi tisíci parkovacích míst. Jenže obec s tím nesouhlasí a podává odvolání do územních a stavebních řízení. A odmítla dokonce dar deset milionů korun, které jí developer nabízel za to, že ukončí protesty a stáhne všechna odvolání.

Jak má vypadat nová komerční zóna mezi 6 a 8 kilometrem D1 u Průhonic
Jak má vypadat nová komerční zóna mezi 6 a 8 kilometrem D1 u Průhonic | Foto: archiv

"Obec Dobřejovice brání rozvoji sousedních obcí a adresuje účelová a obstrukční podání... s motivem způsobení škody naší společnosti za pomoci zneužívání procesních institutů odvolání a žalobních návrhů," uvedl Andrle v dopise. A upozorňuje také na to, že vedení obce vyhazuje statisíce korun za zbytečné právní služby advokátní kanceláře Frank Bold, která ji proti developerovi zastupuje.

Podle starosty Jiřího Kappela jde jednoznačně o zastrašování. "Máme zákonně zaručené právo se účastnit řízení. Obec má nepochybně přímý vztah k danému území a ze zákona vyplývá povinnost i právo pečovat o zdravé životní prostředí," říká Kappel.

Vždyť ručíme veškerým majetkem

Protesty proti plánované obří stavbě jsou ze strany obce logické: Hlavní přístup má být právě ze strany od Dobřejovic - byť je celá zóna na katastru sousedních Čestlic. Jenže ty jsou na druhé straně dálnice. Podstatná část pozemku je sice vedle sousedních Průhonic, těm se ale doprava vyhne a developer jim navíc  přislíbil desítky milionů na kanalizaci.

A podle dopravních studií tak vzroste počet aut, která Dobřejovicemi projedou, až trojnásobně. Obec už je přitom dnes v kleštích - z jedné strany má Pražský okruh, z druhé dálnici D1. A již dnes si řada řidičů přes ni zkracuje cestu.

Výhrůžky developera nicméně některé zastupitele znejistěly. "Za rozhodnutí ručím veškerým svým majetkem. Bojím se, že té stavbě nakonec stejně nezabráníme, těch deset milionů nedostaneme a ještě jim zaplatíme jejich škodu," neskrývá obavy například Martin Sklenář. "Stojíme proti firmě, která je silná, je to pro ně běžný život, vědí, co mají dělat," dodal.

Developer mlčí

Advokát Jiří Nezhyba z Frank Bold tvrdí, že vedení obce odvoláváním proti rozhodnutím, která můžou zhoršit životní prostředí, hájí oprávněné zájmy obyvatel.

"Je to úkol, který jim vyplývá ze zákona o obcích, a nikdo je za uplatňování práv ve správních řízeních nemůže popotahovat. Je pak na úřadech, jak s těmi námitkami nebo odvoláními obce naloží," poukazuje Nezhyba. "Ale chápu, že takové výhrůžné dopisy od investora mohou zastupitele, zvlášť když jde o malou obec, znejistět," dodává.

Sám ředitel firmy Jakub Andrle se odmítá k případu jakkoliv vyjádřit. "Když cokoliv řeknu, podrazíme si nohy. Čím víc se o nás píše, tím víc přijde stěžovatelů," reaguje Andrle a po chvíli jen zformuluje obecnou větu, že obec je šikanuje a i přes opakované výzvy s nimi odmítá jednat.

Developer sice tvrdí, že chce své plány prodiskutovat s místními, na přímý dotaz však jakékoliv detaily odmítá sdělit. Z územního plánu Čestlic tak pouze vyplývá, že areál má mít pět budov - dvě z nich spolu s třetinou pozemků jsou už v územním plánu, zbytek čeká na schválení.

Nicméně to, že by Dobřejovice měly spíš jednat než pouze bojovat jako dosud, si myslí řada místních. Značná část z nich je přesvědčena, že se stavbě jen těžko podaří zabránit. A je tedy lepší vzít nabízené peníze či se snažit dál vyjednávat. "Starosta by se měl jednáním s developerem snažit získat co nejvíc, například obchvat, aby ty dopady byly nakonec co nejmenší," uvedl například ortoped František Vurm.

Sám staví bez povolení

Zatímco Andrle místním zastupitelům vyhrožuje, že budou hradit mnohamilionovou škodu, která mu jejich "obstrukcemi" vzniká, sám porušuje zákon. Začal totiž se stavbou - zatím inženýrských sítí - ještě předtím, než na ni měl stavební povolení.

"Bylo zjištěno, že stavba byla zahájena bez pravomocného stavebního povolení. Stavebník byl vyzván k bezodkladnému zastavení stavebních prací," uvedl v zápise z kontrolní prohlídky 7. března vodoprávní úřad v Říčanech, který proto následně zahájil řízení o odstranění stavby.

"Zastrašuje občany a přitom sám porušuje zákon," poukazuje starosta Kappel. Andrle na to ani po opakované žádosti o vyjádření nereagoval.

Pravda je, že stavební povolení Domo Development dodatečně získal - ale až téměř dva měsíce poté, co začal stavět. "Za provádění stavby bez stavebního povolení bude zahájeno řízení o deliktu a uloží se pokuta, která může být až jeden milion korun," uvedla mluvčí říčanské radnice Adéla Ambrožová.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 37 minutami

Při nehodě auta a malotraktoru zemřel na Domažlicku starší muž

Jednu oběť má nehoda osobního auta a malotraktoru u Záhořan na Domažlicku. Auto zezadu narazilo do malého traktoru a jeho řidiče náraz vymrštil do příkopu, na místě zemřel. ČTK o tom informovala krajská policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.

Nehoda se stala okolo 16:45 na silnici III/1836 u obce Záhořany. Řidič vozu Volvo ve věku 22 let jel ve směru od Záhořan na Spáňov. "Z dosavadního šetření vyplývá, ze řidič osobního vozidla zezadu narazil do vpředu jedoucího malotraktoru značky Vari, které řídil 77letý řidič. Po střetu byl řidič z malotraktoru vymrštěn do silničního příkopu. Při nehodě došlo k jeho zranění, kterému na místě podlehl," popsala Jiroušková.

Požití alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek u řidiče osobního vozidla policisté na místě vyloučili. Okolnosti tragické nehody nyní policie vyšetřuje.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Bílý dům chce urychlit vyhoštění migrantů, kteří táboří na texaské hranici

Americká vláda chce urychlit vyhoštění migrantů, kteří se v uplynulých dnech utábořili na hranici mezi Texasem a Mexikem. Ministerstvo vnitřní bezpečnosti oznámilo, že zajistilo nové přepravní kapacity, které umožní během tří dnů vyhostit větší množství lidí, uvedla agentura AP. U texaského města Del Rio se v pátek nacházelo podle místní policie přes 13 tisíc migrantů, kteří pochází převážně z Haiti.

Část migrantů, kteří se usadili u mostu spojujícího USA s Mexikem, americké úřady odsunuly na jiná místa. To má ulehčit přezkum, zda migranti měli právo vstoupit do USA. Pohraniční stráž a celníci počítají s tím, že v této oblasti mexicko-americké hranice budou mít od pondělí přinejmenším 400 svých příslušníků.

Americká vláda chce vyhošťovat migranty letecky do země původu. Ve skupině podle médií převažují lidé původem z Haiti. Američtí představitelé jednají se zástupci této karibské země o navracení migrantů. Americké ministerstvo by chtělo vypravit pět až osm letů denně, často ale bude záležet na dohodě s haitskými úřady. Americké úřady se také domnívají, že kvůli nebezpečí návratu do vlasti by se část Haiťanů mohla přemístit zpět do Mexika.

V texaském městě Del Rio žije zhruba 35 tisíc lidí. Město, které migrační vlny zažilo vícekrát, řídí starosta Bruno Lozano, který byl zvolen za Demokratickou stranu. Stávající vládu prezidenta Joea Bidena ale kritizuje za nedostatečnou migrační politiku na hranici s Mexikem.

Z Haiti, které patří k nejchudším státům na americkém kontinentě, odešlo v uplynulých letech mnoho lidí. Většinou směřovali do latinskoamerických států. V případě města Del Rio není jasné, proč se migranti rozhodli pro hromadný vstup do Spojených států. Podle odborníků se tak může stát i na základě mylných či falešných informací.

Zdroj: ČTK
Další zprávy