K referendu v Říčanech a Břeclavi nepřišlo dost lidí. Jsou tedy neplatná

ČTK ČTK
8. 10. 2016 16:45
Referendum v Říčanech u Prahy, které mělo rozhodnout o další výstavbě města, není platné. Nepřišel dostatečný počet voličů. Ze stejného důvodu neprošel ani plebiscit v Břeclavi, který měl na popud občanské iniciativy Naše Břeclav, vyřešit dopravní situaci.
Vladimír Kořen
Vladimír Kořen | Foto: DVTV

Referendum v Říčanech u Prahy o další výstavbě do roku 2030 není platné. Starosta Vladimír Kořen (Klidné město) ČTK s odvoláním na neoficiální výsledky řekl, že k platnosti scházelo jen několik desítek hlasů. Výsledek hlasování město zveřejní až po podpisu závěrečného protokolu.

Říčany mají 15 tisícobyvatel a stále jich přibývá. Vedení města chtělo novou výstavbu výrazně omezit. Voliči mohli zavázat radnici k podniknutí všech kroků pro to, aby počet obyvatel do roku 2030 nepřesáhl 20 tisíc.

Říčany jsou díky své poloze u Prahy pod velkým tlakem developerů a zájemců o bydlení. Za poslední desetiletí se město rozrostlo o více než čtvrtinu.

Aby referendum bylo platné, musí podle zákona přijít hlasovat alespoň 35 procent oprávněných voličů. To se podle Kořena nestalo. "Bylo nás hodně, ale bylo nás málo. To je můj komentář," uvedl.

Neplatné je i referendum v Břeclavi

Ze stejného důvodu je neplatné i referendum v Břeclavi, ke kterému přišlo podle mluvčího břeclavské radnice Jiřího Holobrádka 25,79 procenta voličů.  K platnosti je potřeba 35 procent.

Cílem referenda bylo zavázat vedení města, aby zabránilo stavbě velkoprodejen a nákupních center v blízkosti Třídy 1. máje a na ulici Národních hrdinů do doby zprůjezdnění plánovaného obchvatu města.

Důvodem je přetížená doprava ve městě a předpoklad, že by obchody přilákaly do centra ještě více aut. Stavba obchvatu, který má dopravu z města odvést, by neměla začít dříve než v roce 2020.

Referendum podle něj vyvolala občanská iniciativa Naše Břeclav, kterou reprezentovali zastupitelé Jakub Matuška, Petr Škoda (oba Mladí a Neklidní) a Luboš Krátký (ODS). Organizátoři nasbírali kolem 2500, které byly potřeba k vyhlášení referenda. Proto ho zastupitelstvo schválilo.

O obchvatu Břeclavi se dlouho mluví, ale jeho stavba se stále oddaluje. Jedna jeho část totiž povede chráněným územím Natura 2000. Proto je potřeba pro toto území lužních lesů udělat kompenzační opatření. Ředitelství silnic a dálnic navíc vykupuje pozemky. Obchvat naváže na silnici ve směru na Mikulov, dále má vést jižně od Břeclavi a připojit se u dálnice D2.

Břeclav je silniční uzel. Kostru tvoří dálnice D2 z Brna na Bratislavu, silnice I/55 z Olomouce do Břeclavi, silnice I/40 z Břeclavi do Mikulova a komunikace II/425 z Rajhradu do Břeclavi a obce Lanžhot.

Lidé nejsou nuceni volit nejmenší zlo, volí se konkrétní osobnosti, nemusí se dávat šek pouze politické straně, říká ke svému volebnímu systému Demokracie 2.1 matematik a podnikatel Karel Janeček. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy