Zákaz kol v Praze 1 je nepřiměřený a nepotřebný. Stačí omezit rychlost, rozhodl soud

ČTK ČTK
27. 7. 2018 12:28
Soud vytkl Praze 1 také to, že se v dané době řádně nezabývala všemi podanými připomínkami.
Zákaz vjezdu kol v Praze 1.
Zákaz vjezdu kol v Praze 1. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Bezpečnosti chodců v centru Prahy lze lépe dosáhnout omezením maximální povolené rychlosti v dotčených oblastech než zákazem jízdy cyklistů v určitých hodinách. K tomuto závěru dospěl pražský městský soud, který na základě žaloby sdružení AutoMat zrušil opatření Prahy 1

Rozsudek vytkl úřadu městské části také to, že se v dané době řádně nezabýval všemi podanými připomínkami. Písemné odůvodnění rozhodnutí poskytla mluvčí soudu Markéta Puci.

Omezení jízdy kol mezi 10:00 a 17:00, které Praha 1 zavedla takzvaným opatřením obecné povahy, se mělo týkat zejména oblasti kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí.

Záměr kritizovali někteří politici a obyvatelé Prahy, podle nichž by se měla cyklistika spíše podporovat než omezovat. Radnice Prahy 1 opatření zdůvodnila tím, že cyklisté v pěších zónách ohrožují chodce.

Při neveřejném projednání žaloby cyklistického spolku AutoMat se senát soudce Slavomíra Nováka zabýval mimo jiné otázkou, zda napadené opatření splňuje podmínku přiměřenosti právní regulace. Ačkoliv ohledně valné většiny ostatních námitek vznesených žalobci soud konstatoval, že nejsou namístě, v tomto směru dal spolku za pravdu a úpravu označil za nepřiměřenou a nepotřebnou.

Snížení rychlosti jako alternativní řešení

AutoMat jako alternativní řešení situace navrhl omezení rychlosti jízdy na kole na deset kilometrů za hodinu, případně jinou rychlost. Městská část to odmítla s tím, že kola nejsou povinně vybavena tachometrem, takže překročení nejvyšší povolené rychlosti nelze postihovat.

"S uvedeným odůvodněním soud nemůže souhlasit, neboť skutečnost, že kolo není vybaveno tachometrem, nezbavuje cyklistu povinnosti dodržovat maximální povolenou rychlost ani nevylučuje možnost jeho postihu v případě jejího překročení," konstatoval Novák.

Zákon o pozemních komunikacích omezuje rychlost v pěších zónách na 20 kilometrů za hodinu. Právě tuto rychlost spojuje Praha 1 s možným ohrožením chodců. "Pakliže tedy spatřuje ohrožení ve výši rychlosti, jeví se jako vhodný prostředek k odstranění této hrozby maximální rychlost přiměřeně omezit," uvedl soud.

"Soud dospěl k závěru, že napadené opatření obecné povahy nebylo vydáno zákonem stanoveným způsobem a že je v rozporu se zákonem, a proto ho zrušil, a to ke dni právní moci tohoto rozsudku, neboť právní účinky tohoto rozhodnutí není zapotřebí odkládat," uzavřel senát, který rozhodnutí vydal 23. července.

Zároveň v něm úřadu Prahy 1 uložil uhradit žalobcům náklady řízení 21 800 korun. Městská část zvažuje, že proti pravomocnému rozsudku podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Teď už máme právní nástroj, cyklisty můžeme do týdne zakázat, pokud se situace v centru Prahy nezlepší, říká náměstek pro dopravu na Praze 1 | Video: DVTV, Emma Smetana
 

Právě se děje

před 13 minutami

Wizz Air spustí od července novou linku z Prahy do albánské Tirany

Létat bude na trase dvakrát týdně.  Po ohlášení linky Českých aerolinií (ČSA) do Londýna jde o druhou zcela novou linku po koronavirové krizi na pražském letišti. Vedle toho dopravci obnovují provoz zavedených linek.

Letadla Wizz Air mezi Prahou a Tiranou budou létat vždy v pondělí a v pátek. Wizz Air bude na lince používat letadlo Airbus A320 Family v konfiguraci až pro 189 cestujících. Na trase v minulých letech létaly také Smartwings.

Provoz na pražském letišti tak bude dál ožívat po koronavirové krizi, která téměř utlumila letecký provoz. V dubnu dubnu letiště zaznamenalo bezprecedentní pokles provozu o 99,6 procenta, když odbavilo 5031 cestujících. Na konci měsíce fungovaly pouze dvě pravidelné linky, a to do Minsku a Sofie.

Další zprávy