Vznikne další posudek k železničnímu mostu na Výtoni, posoudí ho švýcarský odborník

ČTK ČTK
10. 12. 2018 15:15
Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) vyslovila souhlas se zpracováním posudku rekonstrukce železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Odborníci z Kloknerova ústavu ale v minulosti po diagnostice mostu uvedli, že oprava není kvůli korozi konstrukce reálná. Praha preferuje rozšíření mostu na tři koleje, což by zvýšilo kapacitu metropolitní železniční sítě.
Železniční most
Železniční most | Foto: Veronika Ljuba Bucková

SŽDC v minulosti nechala Kloknerovým ústavem, který je odborným pracovištěm při ČVUT, zpracovat celkovou diagnostiku mostu. Ústav uvedl, že oprava je nereálná. V květnu proto SŽDC oznámila, že kvůli rozsáhlé korozi ocelové konstrukce navrhuje studie projektantské firmy Sudop demolici a stavbu nového mostu.

Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) nicméně řekl, že ten samý ústav by měl nyní zkoumat, nakolik je možné most opravit. Oslovil v této souvislosti švýcarského profesora Eugena Brühwilera, který je odborníkem na nýtované konstrukce, což je technologie, s jejímž využitím je most postaven.

"Je ochotný s Kloknerovým ústavem spolupracovat a třeba i na dálku projekt vést," řekl Scheinherr.

Diagnostika by podle náměstka měla vést k definitivnímu rozhodnutí, zda je nutné most vyměnit, nebo bude stačit jeho rekonstrukce. V případě rekonstrukce by město chtělo prosadit vznik nového paralelního jednokolejného mostu. V případě výměny pak jsou podle náměstka dvě možnosti - osazení nového dvojkolejného mostu na stávajících pilířích a výstavba nového jednokolejného, nebo výměna dvojkolejného za tříkolejný. To by však nynější pilíře nemusely vydržet.

Návrh nového mostu, který má SŽDC od firmy Sudop, s vybudováním třetí koleje nepočítá. Podle náměstka je nicméně z hlediska přepravní kapacity železnice v hlavním městě důležitá.

Železničnímu mostu pod Vyšehradem hrozí demolice. Pokud dojde k uzavírce, vlaky pojedou přes Braník. | Video: Veronika Ljuba Bucková

"Třetí kolej je zásadní pro rozvoj sítě, protože nám zajistí možnost navyšovat kapacitu regionálních spojů a vůbec umožní to, aby mohla na Výtoni vzniknout zastávka," uvedl.

Dodal, že Institut plánování a rozvoje dostal za úkol ve spolupráci se SŽDC vymyslet řešení předpolí mostu na Výtoni tak, aby tam mohly vést tři koleje a vzniknout nová zastávka.

Most je pod památkovou ochranou a jak Národní památkový ústav, tak magistrátní památkáři ministerstvu kultury podle náměstka odeslali doporučení, aby to tak zůstalo. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Bývalý trenér Atlética, který vedl i Bejbla, zemřel ve věku 71 let

Bývalý srbský fotbalista a trenér Radomir Antič zemřel v Madridu ve věku 71 let. O jeho úmrtí bez bližších podrobností jako první informovalo na svém webu Atlético Madrid, s nímž mimo jiné slavil double. Ve Španělsku trénoval i velké rivaly Real Madrid a Barcelonu.

V Atléticu, v němž vedl i českého reprezentanta Radka Bejbla, působil natřikrát v letech 1995 až 2000. V první sezoně 1995/96 s klubem triumfoval v lize i v domácím poháru. Celkem ve Španělsku strávil 16 let ze své trenérské kariéry.

V letech 2008 až 2010 vedl Antič srbský národní tým, poté si vyzkoušel angažmá v čínské lize. Naposledy trénoval v roce 2015 tým Che-pej China Fortune.

Zdroj: ČTK
Další zprávy