Vysvědčení rok po revoluci v MHD: Situace se zhoršila

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
29. 8. 2013 6:00
V pěti obvodech se hromadná doprava zhoršila, zbytek radnic změny hodnotí neutrálně.
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Rok po revoluci v pražské MHD se ukazuje, že kontroverzní změny pomohly cestujícím pouze ve dvou městských částech.

Pět pražských radnic naopak hlásí jednoznačné zhoršení. Zbytek obvodů hodnotí rok staré jízdní řády neutrálně - buď je změny téměř nezasáhly, nebo nakonec negativa vyvážila pozitiva.

Od zavedení zásadních novinek v pražských jízdních řádech uplyne příští týden rok. Organizace Ropid, která změny připravila, tehdy slibovala zlepšení dopravy pro většinu Pražanů, radnice naopak hlasitě protestovaly a obávaly se kolapsu veřejné dopravy.

Deník Aktuálně.cz po roce oslovil dvaadvacet pražských starostů centrálních obvodů s anketou, jak jsou s úrovní MHD spokojeni. Podle jejich odpovědí je jasné, že se nenaplnily ani optimistické sliby Ropidu, ani černé scénáře politiků.

Za stříizlivé hodnocení vděčí autoři jízdních řádů mimo jiné tomu, že v průběhu roku ustoupili nátlaku některých starostů a část změn zmírnili.

"Městská část Praha 8 je v podstatě se změnami MHD spokojena, ale až po změnách, k nimž došlo koncem června 2013," zní jedno z nejlepších hodnocení, kterého se jízdní řady dočkaly. Lépe je ohodnotila pouze Praha 11, kde došlo podle radnice k jednoznačnému zlepšení služeb pro cestující.

Podobně jako Praha 8 argumentuje i řada radnic, které daly neutrální hodnocení. "Oproti původnímu návrhu se podařilo prosadit některé změny. Výsledně to nedopadlo tak hrozivě, jak to zpočátku vypadalo," uvedla starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).

"Každá takto rozsáhlá změna vyvolá přirozenou reakci cestujících a je na ni třeba reagovat. Pokud je v to našich silách, možnostech a má to logické opodstatnění, je naším zájmem tento stav vylepšit," komentoval řadu dodatečných změn ředitel Ropidu Pavel Procházka.

Ty městské části, kterým Ropid při žádostech o zmírnění změn nevyhověl a ponechal jízdní řády od září v téměř stejném stavu, hodnotí stav MHD negativně. Horší služby pro cestující hlásí hlavně sousedící pátý, šestý a sedmý obvod. Nespokojená je také Praha 3 a 15.

"Spokojeni nejsme, a to proto, že námi požadované zásadní výhrady ke koncepci vedení spojů PID nebyly představiteli hlavního města a ROPID vyslyšeny," popsala mluvčí Prahy 5 Ivona Kratochvílová. Ropid podle ní udělal pouze kosmetické úpravy a zbytek připomínek ignoroval.

Praha 5 se například nedočkala vrácení přímého spojení mezi oblastmi Cibulka a Šmukýřka se Smíchovem. "Na tento spoj si občané Prahy 5 stěžují nejvíce. Tato změna linky je zdraví nebezpečná, lidé musejí přecházet dopravně velmi zatíženou silnici," dodala mluvčí.

Úspěšná nebyla ani sedmá městská část. "Ropid pouze provedl pro městskou část Praha 7 bezvýznamnou změnu trasy linky číslo 5 a 8, která nenahradila požadované spojení s metrem Vltavská.  MČ Praha 7 potřebuje přímé spojení z Letné přes Holešovice do nemocnice Na Bulovce, oblouk z metra Vltavská směr náměstí Republiky a zpět," vysvětlila Petra Lopéz z kanceláře starosty.

Ropid: Každá městská část dostala nějaké zlepšení

Podle Procházky není možné se zavděčit všem a to zvláště ve chvíli, kdy si přání jednotlivých radnic navzájem odporují.

"Při sestavování změn bylo jedním z cílů vyhovět městským částem alespoň v některých jejich požadavcích a přáních. Samozřejmě jsou zde některé limity, ať jsou provozní nebo finanční a na ty je třeba brát ohled," konstatoval Procházka.

"Celkově se domníváme, že pro každou městskou část bylo vytvořeno něco, co jí pomohlo v rámci její dopravní obsluhy," dodal Procházka. Jmenoval například lepší spojení mezi Prahou 4 a Prahou 5, které si skutečně jinak nespokojený pátý obvod pochvaluje jako nejlepší změnu na svém území.

Obecně je Procházka s výsledkem změn spokojen. "Ukázalo se, že provoz linek s krátkými intervaly dokáže přilákat cestující, což ukazují čísla z některých nově zavedených dopravních spojení," dodal Procházka.

Čerstvá anketa mezi starosty dopadla podobně jako lednový průzkum mezi cestujícími. Z něj vyplynulo, že cestování se zhoršilo více lidem, než kolik jich zaznamenalo zlepšení. Většina cestujících žádné změny nezaznamenala.

Rychlejší cestu mělo po změnách pouze 6 % cestujících, 19 % se naopak prodloužila. Pouze 2 % cestujících uvedla, že mají přestupů méně, 11 % naopak přestupy přibyly.

 

Právě se děje

Další zprávy