Pirát jedná o opencard: Cestující se kolapsu bát nemusejí

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
17. 12. 2014 6:50
Město je podle zastupitele za Piráty připraveno systém provozovat i po skončení smluv. Budoucnost karty představí rada v pátek.
Foto: Jakub Plíhal

Praha – Není ani pražský radní, ani člen vládnoucích stran. Přesto je zastupitel za Piráty Ondřej Profant součástí úzkého týmu lidí, který řeší budoucnost jednoho z nejproblematičtějších pražských projektů – opencard.

Prahu přitom při hledání řešení tlačí čas. V prosinci vyprší poslední smlouvy s vlastníkem práv eMoney Services (EMS), a projekt tak zůstane bez právního zajištění. Profant však ujišťuje, že pražští cestující se nemají čeho bát.

"Samotný systém je víceméně plně převzat městem či dopravním podnikem. Jsme schopni ho i nadále provozovat,“ tvrdí Profant. Problémem jsou podle něj licence na nově vydané karty, které si Praha musí dokupovat od EMS.

Tento zádrhel chce tým primátorky Adriany Krnáčové vyřešit již na středečním jednání s firmou. V pátek pak hodlá představit plán, jak s opencard naložit v budoucnu.

Aktuálně.cz: Od Nového roku končí poslední smlouvy EMS s dopravním podnikem. Mají se cestující bát kolapsu?

Ondřej Profant: Ne, to rozhodně ne. Máme jediný problém, a to jsou licence. Město platí za každou nově vydanou kartu. Takže to není jen tak, že máme předraženou tramvajenku. Máme předraženou tramvajenku, která nás i nadále pravidelně vysává. O tom ale musíme nejdříve jednat s EMS. Zatím jsme se nesešli, takže teprve uvidíme.

Zaplacené jízdné se má prokazovat přes jednoduchou aplikaci, kterou budeme vlastnit. Ideální je to nepropojovat s multikartou, která má miliony možností, vysvětluje radní pro dopravu Petr Dolínek.
17:01
Zaplacené jízdné se má prokazovat přes jednoduchou aplikaci, kterou budeme vlastnit. Ideální je to nepropojovat s multikartou, která má miliony možností, vysvětluje radní pro dopravu Petr Dolínek. | Video: DVTV

A.cz: Takže já jako Pražan s předplacenou opencard se konce těch smluv nemusím vůbec obávat?

Samotný systém je víceméně plně převzat městem či dopravním podnikem. Jsme schopni ho i nadále provozovat, ať se stane cokoli.

A.cz: Na jednání s EMS chcete tedy přednostně řešit odkup dalších licencí?

Víceméně. Ale také se bude vyjednávat o tom, jak dostat ten proces do normálních komerčních měřítek. Někdo napsal absurdní smlouvy nevýhodné pro město a my s tím nemůžeme souhlasit.

A.cz: V pátek máte představit plán pro opencard do budoucna. Můžete už teď prozradit, jaké varianty zvažujete?

Zatím bych o tom nerad mluvil, protože stále analyzujeme naše možnosti. Situace je velmi nepřehledná. Nikdo tady nemá ucelený dokument k projektu, my jsme dva týdny jen zjišťovali, jaké všechny licence platíme, jaké potřebujeme… V pátek chceme představit krátkodobý plán a začít pracovat na dlouhodobém konceptu.

A.cz: Jednou z možností je podle primátorky návrat k papírovým jízdenkám. Je to plnohodnotná varianta, nebo jen krizové řešení, kdyby se nepodařilo dohodnout něco jiného?

Papír se stále v některých skupinách používá, například u studentů. Ale já si nemyslím, že bychom něco takového potřebovali.

A.cz: Bývalý primátor Tomáš Hudeček připravil před odchodem vlastní řešení – nový systém za 40 milionů od čtyř firem. Je to jedna z variant, o které uvažujete?

Podklady máme, řešení je připravené. Je to určitě další věc na úvahu.

A.cz: Je nějaká varianta, kterou preferují Piráti?

My preferujeme rozumné řešení, hospodárné a technologicky důstojné. Já si třeba myslím, že městská karta je pro město velikosti Prahy zbytečná. V Nizozemí mají dopravní kartu pro celou zemi – zaplatíte vlak i MHD v Amsterodamu či Rotterdamu. Městskou kartu má třeba Hongkong, který je ale tak velký jako to Nizozemí.

A.cz: Opencard už ale stála více než miliardu. Není škoda v jejím rozvoji nepokračovat a používat ji jen jako tramvajenku?

Ono jde taky o to, jak to uchopíte. My si myslíme, že máme kompromisní řešení, pokud se na něm dohodneme, možná ho představíme už v pátek.

A.cz: Staví to vaše řešení na tom, co už máme, nebo by to byla úplná novinka? Přece jen odepsat tak velkou investici…

Je to strašně složité. Velká část té investice není ani technická, třeba čtyři sta milionů jsou právní služby a podobně. Já považuji cenu smluv na IT na magistrátu celkově za naprosto přemrštěnou a neadekvátní. Ty služby mi připadají jako z devadesátých let, takové ušmudlané "tak to nějak uděláme“. U odboru s rozpočtem 600 milionů bych předpokládal kvalitní servis, chytře promyšlenou architekturu. Většina systémů tak ale nefunguje, je to spíš utrpení a úředníkům se nedivím, že to neradi používají. Je tu několik zcela naschvál separátních systémů, aby nikdo nemohl udělat pořádek.

A.cz: Nová rada ale krátce po svém nástupu schválila smlouvy za 240 milionů právě k takovým projektům z minulých let. Jde například o ekonomický systém Ginis nebo agendový systém Proxio.

Bohužel tam šlo o účetní systém a takto velkou organizaci nemůžete vést bez profesionálního účetnictví. Jediná další varianta byla vést papírové účetnictví. Takže tahle zakázka byla do značné míry nutná. Mě to velmi mrzí, nelíbí se mi to, ale na druhou stranu se tu už pracuje na novém řešení. Doufám, že až tato smlouva doběhne, tak bude nové řešení, kde bude moci soutěžit více dodavatelů.

 

Právě se děje

Další zprávy