Vlaky z letiště chce Stanjura vést na hlavní nádraží

ČTK ČTK
31. 5. 2013 13:44
Úřad definitivně zavrhl variantu, podle které by železniční spojení končilo na Veleslavíně
Vlaky z budoucí železnice na pražské letiště by mohly zajíždět na hlavní nádraží.
Vlaky z budoucí železnice na pražské letiště by mohly zajíždět na hlavní nádraží. | Foto: Lukáš Beran

Praha - Vlaky z budoucí železnice na pražské letiště by mohly zajíždět na hlavní nádraží, zatímco provoz z Kladna bude dál končit na Masarykově nádraží.

Řekl to ministr dopravy Zbyněk Stanjura s tím, že tuto novou variantu je třeba ještě projednat s představiteli hlavního města. Definitivní rozhodnutí, kudy má nové příměstské spojení vést, by podle ministra mělo padnout v řádu měsíců.

Ještě do konce roku by měl rovněž existovat harmonogram určující, které úseky se budou stavět přednostně a které později.

"Každá skupina cestujících má jiný cíl. Cestující z letiště chtějí dojet do centra Prahy na metro, pokud možno bez nějakého přestupu. Tady se jeví výhodnější hlavní nádraží. Pro příměstskou dopravu Kladno - Praha je zase výhodnější Masarykovo nádraží," uvedl Stanjura.

Úřad definitivně zavrhl variantu, podle které by železniční spojení končilo na Veleslavíně, kde by cestující přestoupili na metro, které by sem bylo prodloužené.

Zároveň padla možnost spojit hlavní město s letištěm rychlodráhou. Pár minut rozdílu v délce cesty podle Stanjury nehraje pro cestující z letiště takovou roli, aby bylo nutné uskutečňovat takovéto "velikášské plány".

Projekt by mohl narazit na nedostatek financí i na překážky ve formě obtížného získávání stavebních povolení, dodal ministr.

Nevyhovují železniční přejezdy

Nové spojení pražského letiště s hlavním nádražím by podle návrhu ministerstva mělo procházet po trati takzvaného Pražského Semmeringu ze Smíchova přes Jinonice a Jeneč do Rudné u Prahy.

Do trati by se podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda muselo investovat, nevyhovující jsou například železniční přejezdy, které se zde nacházejí.

Nynější trať ale žádná rozsáhlá přestavba nečeká. "Vnímáme zájem letiště to napojit co nejdříve, a tak by v první fázi mohla být trať bez elektrizace," uvedl náměstek ředitele Správy železniční dopravní cesty Petr Šlegr s tím, že cestující z letiště by tak měly vozit moderní motorové vlaky.

Na úseku pravděpodobně nepřibude v první fázi ani druhá kolej, což by bylo na mnoha místech, která podléhají územní ochraně, neprůchozí.

Z letiště na nádraží za 34 minut

Pro udržení půlhodinového intervalu mezi spoji bude stačit modernizovat elektronické zabezpečení a obnovit dříve zrušené výhybny na Žvahově a ve Stodůlkách. Celkem má doba jízdy z letiště na hlavní nádraží se zastávkou na Smíchově trvat 34 minut.

Napojení trati na letiště si vyžádá stavbu zhruba čtyřkilometrového úseku z Jenečku na Ruzyň a modernizaci dalších zhruba čtyř kilometrů kolejí a vznik mimoúrovňového křížení v okolí Hostivice, kde by se tato trať měla setkat s trasou vedoucí z Kladna.

Náklady na zprovoznění Semmeringu správa odhaduje na zhruba půl miliardy korun. Cena zcela nových úseků bude známá v průběhu června.

Současné železniční spojení Praha - Kladno se obecně považuje za nedostačující. Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací přes 20 000 lidí. Nové rychlejší spojení s odbočkou na ruzyňské letiště by jim mělo cestování usnadnit.

O projektu se mluví už delší dobu také proto, že Praha stále nemá vyhovující spojení centra města s letištěm.

 

Právě se děje

Další zprávy