Velký přehled pražských dominant: Co chce nová koalice postavit a s čím už nepočítá

Jakub Heller Jakub Heller
6. 12. 2018 5:30
Nová pražská koalice v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem (piráti) schválila návrh rozpočtu na příští rok. Nechala si však rezervu 18 miliard korun na investice. Jednotliví radní teď probírají projekty, které jim zanechali předchůdci, a zvažují, jestli v nich budou pokračovat, či nikoliv. U některých už mají jasno.
Škodův palác
Škodův palác | Foto: http://www.praha12.cz

Nová budova magistrátu

V roce 2028 končí nájemní smlouva na Škodův palác, kde dlouhá léta sídlí většina magistrátních úředníků. Úkolem nové koalice tak bude i vyřešit, kam je město po zmíněném datu přestěhuje. S hádankou už si začala lámat hlavu bývalá primátorka Adriana Krnáčová a z diskuse vyplynuly tři reálné varianty.

Pokusit se prodloužit stávající nájemní smlouvu, nebo postavit nové sídlo magistrátu, a to buď na Florenci, nebo u autobusové zastávky Na Knížecí v blízkosti Anděla.

"Ty tři možnosti stále platí, ale ještě neznáme našeho favorita," říká náměstek primátora Petr Hlaváček. První možnost má podle něj nezpochybnitelné výhody i nevýhody. "Škodův palác není zrovna ideální moderní administrativní budova, to je zřejmé. Zároveň je však v dostupné lokalitě v centru města, kam si už lidé zvykli chodit, a to je také důležité," dodává radní. 

Na stole je ale stále i stavba nové moderní budovy, do které by se vměstnala větší část z několika tisíců pražských úředníků. Lokalita Florence je výhodná právě kvůli své dostupnosti. Parcela, na které se o stavbě uvažuje, se nachází přímo nad přestupní stanicí metra a v těsné blízkosti tramvajových zastávek i autobusového nádraží.

Problémem však je, že strop stanice by na sobě unesl jen stavbu o několika málo patrech. "A to je málo. Tudíž ta budova by se musela založit až dole na úrovni metra. To by bylo určitě velmi náročné. Z hlediska polohy je to ale nejlepší varianta a ne všechny skvělé věci jsou levné," říká Hlaváček. 

Lokalita Na Knížecí je jakýsi kompromis. Zdejší stavba by oproti Florenci mohla být konstrukčně o poznání jednodušší a levnější, ale z hlediska dostupnosti by na tom byla ze tří variant nejhůře. "Ale zase ne o tolik. Je tam autobusové nádraží a metro Anděl je vzdálené několik stovek metrů. Zároveň je místo nejlépe dostupné vozem," dodává radní. 

Nová koalice se teď chce podrobně seznámit se všemi materiály, které k výstavbě nové radnice připravil Institut plánování a rozvoje a další organizace, a až poté se podle primátora Hřiba rozhodne, kterou cestou se vydá.

 

Právě se děje

Další zprávy