Trolejbusy už v Praze nejezdí 40 let. A ani nebudou

Domácí Domácí
11. 10. 2012 10:25
V 60. letech přepravily trolejbusy 48 milionů cestujících denně
Trolejbusy se loučí s Prahou, Praha se loučí s trolejbusy
Trolejbusy se loučí s Prahou, Praha se loučí s trolejbusy | Foto: DPP

Praha - V neděli to bude přesně čtyřiceti let od doby, kdy projel Prahou poslední trolejbus. Kdo by však čekal, že se ve chvíli jejich výročí začne uvažovat o jejich návratu, čeká marně.

Náklady na zřízení vozů a infrastruktury by byly totiž příliš vysoké, ekologický přínos by navíc byl minimální.

Lidé se tak budou muset stále spokojit jen s metrem, tramvajemi a autobusy.

"V dlouhodobých strategických plánech Prahy a ani Dopravního podniku se neuvažuje o obnově trolejbusové dopravy. To by si vyžádalo značné investice do vozidel, vozoven, opravárenských kapacit a infrastruktury (kabelové sítě, měnírny, vrchní vedení) a přínosy obnovení trolejbusové dopravy by tyto vysoké náklady nevyvážily," řekl vedoucí odboru Strategický a investiční rozvoj David Dohnal.

Trolejbusy jezdily po Praze od roku 1936 do roku 1972 a za tu dobu si získaly řadu příznivců.

Svého vrcholu dosáhla trolejbusová doprava v 60. letech, kdy 123 vozů na 10 linkách přepravovalo více než 48 milionů cestujících ročně. Od té doby se však od trolejbusů postupně opouštělo a poslední z nich vyjel v noci z 15. na 16. října 1972.

Praha ale nebyla jediným městem, které trolejbusovou dopravu zrušilo. Nátlaku státních orgánů na minimalizaci druhů dopravních prostředků v jednotlivých městech podlehly v 70. letech také České Budějovice a Děčín. Do Českých Budějovic se však trolejbusy téměř po dvaceti letech vrátily.

Kromě nich se tak v současnosti mohou lidé trolejbusem svézt například ve Zlíně, v Hradci Králové, Liberci nebo v Ostravě.

Přes 48 milionů lidí denně

První návrhy na zavedení trolejbusů do metropole představil již v roce 1927 předseda správní rady Elektrických podniků hlavního města Prahy Eustach Mölzer.

Linka vedla od střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku a Hanspaulku až ke Svatému Matěji. Cestující se však ve vozech svezli až 28. srpna 1936.

Trasa slavila velký úspěch, a tak hned o tři roky později zahájily Elektrické podniky provoz na druhé trati, která vedla od Anděla k Walterově továrně v Jinonicích.

Prohlédněte si, čím se v Praze jezdilo:

"V kopcovité oblasti Malvazinek se trolejbusy velmi dobře osvědčily," dodala k tomu Tereza Krásenská z tiskového oddělení dopravního podniku.

Trolejbusový boom se pak zastavil během druhé světové války. Již brzy po jejím konci se však linky snažily všechno dohnat a v letech 1946 - 1952 tak začala česká i moravská města s rychlým zaváděním vozů i tras.

"Rozvoj nenastal jen v Praze, nový dopravní prostředek se dále objevil v jedenácti městech. Zatímco Praha v roce 2012 slaví 40 let ukončení trolejbusového provozu, hned pět měst v republice slaví letos 60. výročí od jeho zavedení," dodává Krásenská.

Trolejbusům nepřál Sovětský svaz

Postupně, od poloviny šedesátých let, však začala Praha od trolejbusů upouštět. Tehdejší hospodářské poměry totiž nedovolovaly tak velkému městu jako byla Praha zajistit potřebnou energetickou kapacitu.

"Svoji roli při rozhodování o definitivním zrušení trolejbusů v systému pražské MHD sehrála i v té době levná ropa ze Sovětského svazu, díky které byla upřednostňována bouřlivě se rozvíjející autobusová doprava a její operativnost," upozorňuje mluvčí.

Svého maxima dosáhla pražská trolejbusová síť v roce 1963. Trolejbusy přepravily přes 48 milionů cestujících, což bylo nejvíc v jejich pražské historii.

Ve všední dny se vypravovalo 123 trolejbusů na 10 linek, jejichž celková délka dosahovala 62 km.

 

Právě se děje

Další zprávy