Taxikáři chtějí samostatný zákon, který bude upravovat jejich podnikání

ČTK ČTK
Aktualizováno 11. 9. 2015 16:22
Předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karel Holcman se domnívá, že místo novelizace silničního zákona, kterou plánuje pražský magistrát, by bylo lepší, kdyby vznikl samostatný zákon o taxislužbě. Nelíbí se mu, že novela počítá s testy z angličtiny, místopisu a psychologickými testy. Zároveň doufá, že primátorka Krnáčová dodrží slovo a zařídí zvýšení maximální povolené ceny za kilometr, která je podle platné vyhlášky 28 korun. Magistrát si od novely slibuje, že konečně bude moci trestat nepoctivé taxikáře.
Taxi, ilustrační foto
Taxi, ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Taxikáři navrhují, aby jejich podnikání upravoval samostatný zákon. Zkoušky z jazyka ani psychotesty by v něm ani v novele silničního zákona podle nich být neměly. Po jednání pracovní skupiny nad magistrátním návrhem této novely to řekl předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karel Holcman.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v létě požadovala plošné přezkoušení všech řidičů taxi z jazyka a místopisu, po jednáních a protestní jízdě taxíků Prahou od požadavku ustoupila a bude o něm s taxikáři dál jednat.

"Dohodli jsme se, že do novely zapracujeme zpřísnění nároků na spolehlivost řidiče nebo třeba rozšíření kontrolních orgánů, které budou moci ukládat kauce. Pokud by se novelu podařilo prosadit, mohla by městská policie nebo úředníci magistrátu trestat nepoctivé taxikáře bez asistence Policie ČR a mohli bychom tak převzít situaci v taxislužbě do vlastních rukou," komentovala výsledky jednání primátorka Krnáčová.

"Není možné stanovit stejná pravidla pro celé Česko. Obec by si měla stanovit vlastní pravidla pro taxislužbu, na tom jsme se shodli," uvedl Holcman. Podle něj jsou právě zkoušky řidičů taxi jediným tématem z novely zákona, na kterém se řidiči s Prahou a ministerstvem dopravy neshodnou.

Testy z jazyka podle něj do zákona nepatří. "Jestliže obec bude chtít, když budu jezdit na letiště, abych znal angličtinu, tak prosím. Ale všeobecně to nastavit nejde," dodal. Případné psychotesty řidičů by zase neměly být v pravomoci obce, ale třeba jako podmínka pro vydání koncese.

Praze se nedaří vybírat pokuty

Návrh novely silničního zákona by mělo zastupitelstvo schvalovat zřejmě ještě na podzim. Poté ji vedení města předloží k projednání do Parlamentu. Poslední větší novelu silničního zákona projednávali poslanci v roce 2013. Tehdy šlo o vládní návrh.

Místo novely, kterou chce Praha především zpřísnit postihy nepoctivých řidičů, ale asociace řidičů navrhuje samostatný zákon. "Ve chvíli, kdy by byl samostatný taxizákon, tak je možné stanovit jednotnou cenu, jako je to v Německu, Rakousku a dalších západních zemích," vysvětlil Holcman.

Právě cena leží řidičům na srdci nejvíc. V současné době je v pražské vyhlášce stanovená maximální povolená cena 28 korun na kilometr, primátorka po jednáních s taxikáři slíbila do konce roku její zvýšení. Stanovení minimální ceny odmítlo ministerstvo financí.

Podle šéfa pražské dopravní policie Pavla Švrčuly se jednalo i o speciálních registračních značkách pro vozidla taxi. "Když něco řidič provede, tak by se mohla z vozidla promptně odebrat. Vozidlo pak dál nesmí pokračovat v jízdě, za to je i dost vysoká pokuta," řekl Švrčula.

Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat ani pokuty. Pražský magistrát uložil od roku 2002 taxikářům pokuty za 213 milionů korun, vybrat se mu ovšem nepodařilo ani desetinu celkové částky. Nepoctiví taxikáři podle primátorky poškozují pověst nejen Prahy, ale i celé republiky.

 

Právě se děje

Další zprávy