Stavbu metra A čeká další kontrola. Kvůli Blance

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
4. 5. 2013 20:00
Dozor nad oběma stavbami provádí stejná firma, magistrát se bojí potíží
Stavba metra A.
Stavba metra A. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Dozorčí rada nařídila pražskému dopravnímu podniku, aby prověřil spolupráci s Inženýringem dopravních staveb (INŽ) na stavbě prodloužení metra A z Dejvické do Motola.

Firma pro dopravní podnik zajišťuje dohled nad stavbou. Podle informací Aktuálně.cz za nařízením stojí problémy s INŽ v případě tunelového komplexu Blanka.

Kvůli problémům s Blankou Praha už dříve nařídila překontrolovat financování stavby metra, nyní se má prověřit i samotná práce dohlížející firmy.

"Jedná se o právní posouzení činností prováděných INŽ pro DPP při výstavbě metra V.A, tj. posouzení zdali INŽ postupuje v souladu s uzavřenými smlouvami a obecně závaznými právními předpisy," uvedl tiskový mluvčí dopravního podniku Petr Vorlíček.

Dopravní podnik nyní zahajuje jednání s INŽ a připravuje právní stanovisko. "Metro A je velká a drahá stavba, proto ji chceme zkontrolovat," řekl předseda dozorčí rady Jiří Pařízek.

"Inženýringu dopravních staveb a.s. není nic známo o nařízené kontrole. Námi odvedené práce na trase metra V.A jsou dle našeho názoru plně v pořádku," komentoval to tiskový mluvčí INŽ Josef Brázdil.

Nevýhodná smlouva

Několik zdrojů z magistrátu mimo záznam potvrdilo, že město je znepokojeno prací INŽ v případě Blanky. Pražský magistrát si nechal u společnosti White&Case zpracovat analýzu nákladů na tunel a našel hned několik pochybení.

Smlouvu na dohled nad stavbou právě s Inženýringem dopravních staveb označil za značně nevýhodnou. Podmínky smlouvy totiž firmu nemotivovaly, aby se snažila o včasné dokončení stavby a nezvyšování ceny. Naopak - pokud by se cena zvýšila, stoupla by i odměna pro INŽ.

Trasa metra A, podívejte se:

Společnost také podle právníků dostala příliš velké pravomoci při schvalování změn díla. Město je nyní v situaci, kdy neví, jestli dalo ke všem změnám souhlas a zda byly v souladu s projektem. Přestalo proto proplácet faktury. Zároveň existují pochybnosti o tom, zda hodnota víceprací nepřekročila částku, nad kterou by se už podle zákona měla soutěžit.

"Inženýring dopravních staveb a.s. nemůže sám o sobě bez vědomí a souhlasu OMI MHMP schvalovat jakékoliv změny projektu. Změny a vícepráce schvaluje investor stavby, tedy OMI MHMP a dle nám poskytnutých informací dvacetiprocentní limit v současné době překročen není," odporuje magistrátní verzi Brázdil.

Pozor na dotaci

Magistrát si nyní nechává zpracovat analýzu prací, které se na Blance udělaly. Pokud by podobná situace měla nastat u metra A, byl by to pro Prahu závažný problém. Na stavbu totiž dostala 7 miliard z Evropské unie, která podobné věci kontroluje.

Na otázky, zda smlouva mezi DPP a INŽ obsahuje podobná nevýhodná ustavení, dopravní podnik neodpověděl. "Nějaké chyby se už našly, zatím to ale neohrožuje dotaci," řekl deníku Aktálně.cz zdroj z pražského magistrátu.

Spolupráce s INŽ na metru A už jednou významným prodražením skončila. Společnost vysoutěžila práce od společnosti Skanska o jednu miliardu vyšší, než byl rozpočtový objem. "Tedy technologie za čtyři miliardy místo tří miliard, co byly v rozpočtu," řekl ČTK vedoucí odboru investic pražského dopravního podniku Lukáš Kruml.

Navíc se nejedná o první kontrolu spolupráce INŽ a DPP. Podnik má k dispozici analýzu dřívějších právních vztahů. "S výsledky se nyní seznamujeme," odmítá podnik analýzu vydat.

 

Právě se děje

Další zprávy