Stavba technologické části Blanky bude pokračovat

ČTK ČTK
4. 12. 2013 13:31
Výstavba bude pokračovat, i kdyby se v sobotu zastavily stavební práce
Tunel Blanka
Tunel Blanka | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Stavba technologické části tunelu Blanka by měla pokračovat, i kdyby v sobotu 7. prosince stavební firma Metrostav zastavila práce na stavební části.

Náměstek primátora Jiří Nouza řekl, že se na tom zástupci města domluvili na úterním jednání s firmou ČKD Praha DIZ, která technologie dodává.

Metrostav ohlásil na sobotu zastavení stavby kvůli nezaplacenému dluhu 2,1 miliardy. Praha tvrdí, že smlouva s Metrostavem je možná neplatná. Spor stavební firmy s městem bude řešit rozhodčí soud.

"Po dohodě s dodavatelem technologické části jsme dostali ujištění, že 7. prosince budou pokračovat v další výstavbě tunelového komplexu Blanka," řekl Nouza.

Budování technologií tunelu umožňuje to, že ČKD a Metrostav mají každá s městem svou vlastní smlouvu. "To, co řešíme s Metrostavem, jakožto dodavatelem stavební části, je zásadně odlišné od toho, co řešíme s dodavatelem technologické části," uvedl Nouza s tím, že jednání s ČKD se "blíží významně ke konsenzu". Podrobnosti k jednání nechtěl komentovat.

Další prohlášení vydá Praha v pátek. "Dohodli jsme se na tom, že do pátku o té věci nebudeme nijakým způsobem komunikovat, pouze na pracovních jednáních," řekl Nouza.

Tendr na výstavbu technologické části tunelového komplexu Blanka vyhrála ČKD Praha DIZ s nabídkou zhruba 4,5 miliardy korun v roce 2007. Postupně byla podle analýzy kontrolního odboru magistrátu cena navýšena, mimo jiné například kvůli změně výše DPH, na 5,693 miliardy korun.

Prohlídka tunelu Blanka:

Stavba tunelu Blanka stála hlavní město k 31. říjnu celkem již 27,59 miliardy korun, uvedl Nouza. Celková cena je předpokládána na více než 36 miliard.

Metrostav, který tunel staví, oznámil zastavení stavby na 7. prosince. Důvodem je nesplacený dluh Prahy ve výši 2,1 miliardy korun, navíc nejsou podepsány dodatky smlouvy na vícepráce a Metrostav tak podle slov svého mluvčího nemá co stavět.

Praha se brání, že smlouva s firmou je možná neplatná a město tak sice peníze má, ale neví, jak je zákonně vyplatit. Metrostav do konce týdne podá žalobu ke smírčímu soudu.

Přerušení stavby není fatální

"Pokud bychom se v tomto týdnu nedohodli s Metrostavem na pokračování stavby, tak já bych to ani nepovažoval za nijak fatální," řekl Nouza. Stavební část je prý víceméně hotova.

Stavbu provází i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částkami vedenými odborem městského investora. Rozdíl za stavební část je až 400 milionů.

Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy