Srovnání SMS jízdenek: Praha dopadla nejhůř ze všech

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
28. 9. 2012 14:11
Hlavní město platí jednu z nejvyšších provizí a má příliš dlouhou smlouvu

Praha - "Smlouva na SMS jízdenky je zcela v pořádku, podobnou smlouvu mají i další česká města, například Liberec," hájí se bývalý ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák, když přijde řeč na médii skloňovaný kontrakt.

Deník Aktuálně.cz ale porovnal smlouvy ostatních českých měst a vyšlo najevo, že tak špatné podmínky nemají nikde, a to i přes to, že v některých službu zajišťuje stejná společnost jako v Praze.

Pražský dopravní podnik je naprostým rekordmanem v délce trvání smlouvy. Ta je uzavřena na deset let, pokud jedna ze smluvních stran projeví zájem, prodlužuje se automaticky na dalších deset let.

Stačí tedy, aby Crowsnest chtěl v kontraktu pokračovat, a zakázku získanou bez výběrového řízení má jistou až do roku 2028. Takhle velkorysé nebylo žádné jiné české město.

Dvořákem zmiňovaný Liberec má uzavřenou smlouvu se společností Direct Pay na sedm let. I tato smlouva se může prodloužit, záleží to ale na libereckém dopravním podniku. Pokud tři měsíce před uplynutím sjednané doby firmě sdělí, že o další spolupráci nemá zájem, smlouva se neprodlouží.

"Myslím, že rozumná doba pro tento typ smlouvy je dva až čtyři roky. Poté se může změnit technologie nebo jiné podmínky," uvedl Martin Košut, ředitel firmy Materna Communications, která služby SMS jízdenek poskytuje.

Hradec Králové, ve kterém službu zajišťuje Materna, má smlouvu právě na dva roky. Ostrava a Ústí nad Labem uzavřely smlouvu na pět let. Olomouc zase může kontrakt během půl roku vypovědět bez udání důvodu.

Nevypověditelná smlouva trvající desítky let přitom není v pražském dopravním podniku ničím neobvyklým. Podle primátora Bohuslava Svobody je právě neúměrná délka smluv jedním z nejčastějších problémů, na které narazil prováděný audit.

Praha si nevede nejlépe ani při porovnání provizí, které firmě dává z každé jízdenky. S jedinou výjimkou má stejné nebo horší podmínky než ostatní česká města.

Praze z každého lístku zůstává 75 %. Stejné podmínky mají v Liberci a Ostravě. Hůře na tom je pouze dopravní podnik v Ústí nad Labem, který dostává jen 69,2 % z jízdenky.

Ostatní města dokážou na jízdenkách vydělat víc - v Hradci Králové inkasují 84,7 %, v Plzni 78,2 % a Brno nedávno vysoutěžilo 84,2 % (smlouva ale ještě nebyla podepsána, protože tendr řeší antimonopolní úřad).

České Budějovice v současnosti inkasují 78 % a provize se má v průběhu let snižovat tak, aby v roce 2014 podniku zůstalo 82 %.

Praha je přitom v lepší vyjednávací pozici než ostatní česká města. Nabízí totiž mnohem širší trh a jedny z nejdražších jízdenek. Firmy tak více vydělají a také mohou fixní náklady rozpočítat do většího počtu jízdenek.

"Praha by měla být schopná vyjednat si úplně nejlepší podmínky," myslí si Košut. Praha prodá měsíčně 1,2 až 1,4 milionu jízdenek měsíčně. Roční obrat se tak pohybuje v řádech stamilionů. České Budějovice, které si dokázaly vyjednat lepší podmínky, přitom prodají pouze 70-80 tisíc jízdenek ročně, Plzeň 710 tisíc za rok.

Že smlouva není tak výhodná, jak tvrdí exředitel, je jasné už z toho, že dopravní podnik se v tuto chvíli snaží podmínky smlouvy změnit. Zatím ale k dohodě nedošlo. Kdyby podnik mohl vypsat výběrové řízení, měl by hned několik zájemců, o zakázku by se ucházela minimálně firma Airtoy nebo již zmíněná Materna.

 

Právě se děje

Další zprávy