Soud zamítl žalobu městských částí a obcí kvůli Pražskému okruhu. Jejich námitky byly neúplné

ČTK ČTK
Aktualizováno 26. 2. 2016 15:07
Žalobu obcí a městských částí na Prahu, kvůli vymezení trasy Pražského okruhu v pátek zamítl soud. Podle obcí aktualizace zásad územního vývoje, kterou schválilo hlavní město, přivede tranzitní dopravu do obydlených oblastí a zhorší životní prostředí lidí. Trasa má vést od Ruzyně kolem Suchdola k dálnici D8 a dále kolem Vinoře a Satalic k dálnici D10 a D11.
Pražský městský soud zamítl žalobu městských částí a obcí na hlavní město Praha kvůli vymezení trasy Pražského okruhu. (Ilustrační foto)
Pražský městský soud zamítl žalobu městských částí a obcí na hlavní město Praha kvůli vymezení trasy Pražského okruhu. (Ilustrační foto) | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Žalobu některých městských částí Prahy a obcí na hlavní město kvůli vymezení trasy Pražského okruhu v pátek zamítl soud. Trasa byla součástí aktualizace zásad územního rozvoje, kterou Praha schválila v roce 2014. Vést má od Ruzyně kolem Suchdola k dálnici D8 a dále kolem Vinoře a Satalic k dálnici D10 a D11.

Podle obcí trasa přivede tranzitní dopravu do obydlených oblastí a zhorší životní prostředí. Také podle nich nebyla vydána v souladu se zákonem. Rozhodnutí pražského městského soudu je pravomocné, žalobci proti němu ale nejspíš podají kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

"Ke zrušení zásad územního rozvoje by měl soud přistoupit pouze v případě nezákonného vývoje," zdůvodnila rozhodnutí soudu předsedkyně senátu Viera Horčicová. Řekla také, že námitky navrhovatelů nebyly úplné - nepřinesly například žádné posouzení toho, jak návrh aktualizace zasáhl jejich práva.

Žalobci zamítnutí návrhu čekali

Žalobci zamítnutí návrhu očekávali. Pražský městský soud totiž před dvěma týdny zamítl podobnou žalobu, která se týkala plánované přistávací dráhy letiště v Ruzyni. I v tomto případě zvažují obce podání kasační stížnosti.

S Prahou se soudily městské části Dolní Chabry, Ďáblice, Praha 20 - Horní Počernice, Lysolaje, Nebušice, Satalice, Suchdol a Vinoř, přidaly se středočeské obce Jenštejn, Přezletice, Radonice a Podolanka.

Podle žaloby chybí aktualizaci zásad například posouzení jednotlivých variant, kudy by mohl okruh vést, aby byla vybrána ta nejméně problematická. Soudkyně ale řekla, že ze zákona nevyplývá povinnost zpracovat více variant návrhu.

"Hlavně nás mrzí, že nebyly posouzeny varianty. Kde jinde by měly být posouzeny než v přípravě zásad územního rozvoje," řekl novinářům starosta Prahy-Suchdola Petr Hejl (STAN) po skončení jednání. Dodal také, že to je jeden z důvodů, proč žalobci pravděpodobně využijí mimořádného opravného prostředku a kasační stížnost podají.

Dobudování okruhu se musí co nejvíce urychlit

Advokát Pavel Uhl, který zastupoval Prahu, rozhodnutí soudu vítá. "Předpokládám, že základní spor je tímto v podstatě odklizen," uvedl.

Rovněž náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) je s verdiktem spokojen. "Je to dobrá zpráva, protože hrozilo další zdržení této mimořádně důležité stavby, která má již dnes výrazné zpoždění a kvůli jejímu nedobudování nemohla být zkolaudována Blanka. Musíme udělat vše pro to, abychom dobudování okruhu, který staví stát, co nejvíce urychlili," řekl.

Dolínek nyní bude usilovat o vznik samostatného zákona o okruhu. "V něm by bylo jasně stanoveno, jakým způsobem bude dostavba co nejdříve realizována," řekl.

Asi osmdesátikilometrová stavba silničního okruhu kolem Prahy je rozdělena do 11 úseků, z nichž sedm je v provozu. Chybí žalovaná část mezi Ruzyní, Suchdolem a Běchovicemi a další mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Celkové náklady na stavbu mají přesáhnout 106 miliard korun.

Radnice proti trase okruhu protestují už řadu let, v minulosti uspěly u Nejvyššího správního soudu, který zrušil platnosti části pražských i středočeských zásad územního rozvoje. Praha zrušené zásady aktualizovala v říjnu 2015, kraj loni v červenci. Při schválení aktualizovaných zásad uvedl tehdejší primátor Tomáš Hudeček, že Praha se s výtkami vypořádala.

Schválení zásad územního rozvoje je prvním krokem při přípravě stavby, následuje územní řízení, které se věnuje dopadům na životní prostředí podrobněji. Posledním krokem je řízení o vydání stavebního povolení.

 

Právě se děje

Další zprávy