Šéf Metrostavu: Blanka je Bentley mezi tunely. Není předražená, jen zbytečně drahá

ČTK ČTK
13. 9. 2015 13:14
Jiří Bělohlav řekl, že pražský tunel Blanka je velmi velkoryse naprojektovaný. Například systém větrání - v Blance k němu slouží obrovská podzemní kaverna, do níž by se prý vešel několikrát Chrám svatého Víta. Problematický šestikilometrový tunel, jehož stavbu zadala radnice vedená tehdejším primátorem Pavlem Bémem (ODS), stál 37 miliard korun, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun. Otevře se příští sobotu 19. září odpoledne.
Tunel Blanka, ilustrační foto
Tunel Blanka, ilustrační foto | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pražský tunel Blanka není předražený, ale zbytečně drahý. Týdeníku Euro to řekl Jiří Bělohlav, šéf společnosti Metrostav, pro kterou byla Blanka největší zakázkou v historii.

Stavbu označil za "supertunel" a "Bentley mezi tunely". Velmi velkorysý je podle něj například systém větrání. Problematický tunel, jehož stavbu zadala radnice vedená tehdejším primátorem Pavlem Bémem (ODS), stál 37 miliard korun, včetně napojení na Strahovský tunel 43 miliard korun.

K větrání v Blance slouží podle Bělohlava obrovská podzemní kaverna, do níž by se prý vešel několikrát Chrám svatého Víta.

"A v tunelu je vozovka vlastně mostem, pod nímž je velký prostor pro kabely a větrání," řekl Bělohlav. Tubus tunelu prý mohl být menší, kdyby se někdo rozhodl, že vzduch nepůjde pod mostem. "A to je jen jedna věc. Další je rozhodnutí o tom, jak budou vypadat vjezdy a kolik jich bude," podotkl.

Tunel měl podle původního záměru stát 17 miliard korun. Bělohlav ale míní, že je nemožné porovnávat toto číslo s konečnou cenou. "Když k tomu připočítáme DPH, které za dobu stavby dvakrát vyskočilo, tak ze sedmnácti miliard máte jedenadvacet. Když se k tomu přičte technologie, výkupy pozemků a inženýrská činnost, valorizace a podobné položky, je to 29 miliard, což už není od těch 37 zase až tak daleko," uvedl.

Odmítá formulaci, že se stavební část prodražila. "To si někdo objednal a zaplatil to. My jsme neudělali méně ani více, než jsme měli zadáno," řekl.

Jedním z problémů, které muselo vedení Prahy v posledních měsících řešit, byla výměna navlhlých kabelů v tunelu. Podle Bělohlava žádný tunel není suchý, mimo jiné je v něm kondenzovaná voda.

"Prostory, v nichž jsou vedeny kabely jsou nevětratelné. A tak se podivuji, že takové skvělé firmy, jako jsou ČKD DIZ, AŽD a Eltodo, které i s námi dělaly desítky tunelů, tam natáhnou kabel, který nevyhovuje. Nevím, proč se tak stalo, ale nikde jinde jsme se s ničím podobným nesetkali," dodal Bělohlav.

Řidičům se tunel otevře v sobotu 19. září po 15:00, slavnostní zahájení provozu bude o hodinu dříve.

Šestikilometrový tunelový komplex, který je součástí městského okruhu, měl původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu od začátku provází řada problémů - od soudních pří, přes prodražování, až po propady půdy.

 

Právě se děje

před 9 hodinami

Colorado hlásí druhý případ hokejisty nakaženého koronavirem

V kádru hokejistů Colorada Avalanche se objevil druhý případ hráče nakaženého novým typem koronaviru. Klub jméno nezveřejnil, pouze oznámil, že hráč je v domácí izolaci. V NHL se ví dohromady o čtyřech případech, další dva pocházejí z týmu Ottawy.

Klub z Denveru v prohlášení uvedl, že všichni, kdo přišli s hráčem do blízkého kontaktu, byli informováni a zůstávají v karanténě, kterou dříve nařídilo vedení ligy. Žádný další hokejista ani člen realizačního týmu podle klubu nevykazuje příznaky nemoci COVID-19.

Ve čtvrtek vedení Colorada, v němž působí i brankář Pavel Francouz a útočník Martin Kaut, oznámilo první případ nákazy. Nejmenovaný hráč se podle klubu už zcela zotavil.

NHL je přerušená od 12. března, do konce základní části v té době zbývaly zhruba tři týdny. Nyní jsou v karanténě všichni hráči NHL zatím do 6. dubna. Ve Spojených státech amerických počet nakažených koronavirem už přesáhl 100.000 a jsou nejvíce zasaženou zemí na světě.

Další zprávy