Šéf DPP skončil kvůli smlouvě, kterou nemohl změnit

Domácí Domácí
27. 9. 2013 11:30
Pokud nový ředitel Ďuriš smlouvu za 20 miliard brzy nevyřeší, hrozí podniku krach.
Milan Křístek - ředitel DPP
Milan Křístek - ředitel DPP | Foto: DPP

Praha - Hlavním důvodem, proč v DPP skončil ředitel podniku Milan Křístek, je podle pražského primátora Tomáše Hudečka neúspěch při snaze vypovědět nebo alespoň zvýhodnit smlouvu na nákup tramvají od Škoda Transportation za 19,2 miliardy korun.

Odborné posudky, které si dopravní podnik nechal v poslední době vypracovat, ale potvrzují, že smlouvy se Škodovkou jsou prakticky nevypověditelné. V případě výpovědi by Praze naopak hrozilo soudní řízení a pokuta.

Posledním důkazem toho je právnická analýza, o které psal v polovině září deník Insider. Z posudku vyplývá, že od smlouvy lze odstoupit pouze v případě, pokud Škoda Transportation při dodávkách výrazně pochybí.

Právníci: Smlouvy jsou včetně dodatků platné

Podle právníků z advokátní kanceláře Řanda Havel Legal, jejichž posudek má Insider k dispozici, jsou smlouvy včetně všech dodatků platné.

„Jsme toho názoru, že dopravní podnik v současné době není oprávněn jednostranně ukončit kteroukoli z kupních smluv. S ohledem na tento závěr považujeme předčasné ukončení jakékoli kupní smlouvy ze strany dopravního podniku za rizikový krok," píší právníci.

Škoda Transportation by podle nich takový postup s největší pravděpodobností napadla a vzhledem k platnosti smluv by se zřejmě dočkala příznivého výsledku. A to i přes to, že dopravní podnik u nových tramvají v květnu evidoval celkem 838 reklamací, kvůli kterým musely být odstaveny po dobu 401 dnů.

„Škoda Transportation by v takovém případě byla oprávněna po DPP požadovat (vedle splnění původní smluvní povinnosti DPP odebrat dohodnutý počet tramvají a zaplatit za ně sjednanou kupní cenu) rovněž i náhradu vzniklé škody, zaplacení smluvní pokuty či zákonných úroků z prodlení a náhradu nemajetkové újmy," varuje posudek.

Začátkem roku se změní smluvní podmínky

Právníci zároveň dopravní podnik upozornili na změnu podmínek, která podle smluvních ujednání nastane na začátku příštího roku. Pokud by Škoda Transportation nestíhala včas opravit vadné tramvaje a zároveň bylo mimo provoz mezi 10 a 20 procenty dodaných vozů, bude moci Praha odstoupit od smlouvy jako celku.

Až dosud se něco takového - navzdory častým poruchám - ani jednou nestalo.

Další teoretickou možností, jak se vyvléct ze smlouvy, by bylo zpoždění dodávky o více než 120 dnů. To už se jednou stalo, v roce 2010 měl výrobce u dvou tramvají zpoždění více než sedm měsíců.

„DPP však svého práva odstoupit od smlouvy nevyužil. Existence minulého prodlení s dodávkou tramvají T15 nemůže být důvodem pro odstoupení od smlouvy v současnosti," dodává posudek.

Výrobce si ale dává pozor, aby tramvaje opravil včas a nedostal se do problémů. Termíny zvládá dodržovat i v současné situaci, kdy podnik odmítá kvůli poruchám převzít nové tramvaje.

Dopravnímu podniku hrozí krach

Primátor Tomáš Hudeček uvedl, že nový ředitel DPP Jaroslav Ďuriš musí situaci ohledně nevýhodné smlouvy vyřešit do půl roku. V opačném případě hrozí zadluženému podniku krach, který by město jako vlastník pravděpodobně řešilo privatizací Dopravního podniku hl. m. Prahy. "Pokud tento kontrakt nebude změněn, tak dopravní podnik je finančně absolutně na dně," řekl primátor.

Smlouva, která DPP zavazuje až do roku 2018 za dohromady 250 tramvají 15T ForCitya  zaplatit 19,2 miliardy korun, vznikla v roce 2006, tedy v době, kdy dopravní podnik vedl Martin Dvořák a primátorem Prahy byl Pavel Bém.

Smlouva podle slov současného primátora Hudečka zadluží ročně podnik o 2,3 miliardy korun.


 

Právě se děje

Další zprávy