Šéf dozorčí rady DPP: Za prémie může vedení, my ne

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
20. 5. 2012 8:00
Dozorčí rada má kontrolovat městem vlastněnou firmu. O odměnách se dozvěděla z médií
Šéf dozorčí rady DPP a magistrátního Výboru pro dopravu Jiří Nouza.
Šéf dozorčí rady DPP a magistrátního Výboru pro dopravu Jiří Nouza. | Foto: MHMP

Praha - Mají kontrolovat, co se děje v městem vlastněném dopravním podniku. Když ale v minulých dnech vyšlo najevo, že bývalí manažeři si při odchodu rozdali milionové odměny, členové dozorčí rady o ničem nevěděli.

Podle předsedy dozorčí rady Jiřího Nouzy (TOP 09) to byla chyba minulého představenstva, které kontrolní orgán o odměnách neinformovalo.

Teď už se prý podobná věc stát nemůže, protože dozorčí rada stanovila představenstvu "jasnou povinnost o mimořádných odměnách informovat".

Zároveň ale pražský zastupitel, který dozorčí radu vede od loňského března, říká, že nemá ambici zasahovat do obchodního vedení firmy.

"Zodpovědnost za rozhodování leží na představenstvu. Kdyby to tak nebylo, pošlapali bychom princip řízení společnosti. Já bych taky nechtěl dělat ředitele nebo předsedu představenstva ve společnosti, kde bych neměl kompetence," řekl Nouza při rozhovoru pro Aktuálně.cz.

A.cz: Jak je možné, že se dozorčí rada nedozví o takových věcech, jako byly schválené odměny?

Že o tom neví dozorčí rada, je samozřejmě chyba minulého představenstva. Přičítám to době, ve které se to stalo, kdy byla situace poměrně nejasná.

A.cz: Představenstvo nemá povinnost o těchto záležitostech dozorčí radu informovat?

Dozorčí rada má být informována o průběhu kolektivního vyjednávání a mzdovém vývoji ve společnosti. Je otázka, jestli do toho budeme tuto věc řadit. Tudíž je i otázka výkladu, zda představenstvo přímo porušilo svoji povinnost. Představenstvo podniku mělo podle mého názoru dozorčí radu informovat, to se nestalo a já osobně to považuji za nestandardní, bezprecedentní případ.

A.cz: Pokud je podle vás ten výklad nejasný, co udělat do budoucna, aby se podobné věci bez vědomí dozorčí rady už nestávaly?

Dozorčí rada přijala usnesení, díky kterým už má představenstvo jasnou povinnost o mimořádných odměnách dozorčí radu informovat.

A.cz: Jaké pravomoci v tuto chvíli dozorčí rada má? Co schvalujete předem a o čem se dozvíte až zpětně?

Schvalujeme například roční investiční plán společnosti, navýšení tohoto schváleného plánu o více než deset milionů, plán veřejných zakázek. Těch věcí, ke kterým dává dozorčí rada předchozí souhlas, je podle mě dostatečné množství. Můžeme si vyžádat informace, které nás zajímají. Pokud se nám něco v plánech podniku nelíbí, vrátíme dokumenty k přepracování.

Spor o dozorčí radu

"Nejlepší model řízení státních firem je ten, kde nejsou ve vedení žádní politici. Měly by se změnit stanovy, abych nemusel neustále žádat dozorčí radu o souhlas. To ty změny strašně zpomaluje." Vladimír Lich, generální ředitel DPP

"Já si nedovedu představit vlastníka, který by chtěl snižovat kompetence dozorčí rady." Jiří Nouza, předseda dozorčí rady DPP

A.cz: Co se týče veřejných zakázek, kontrolujete jejich průběh? Vidíte smlouvy s vítězi zakázek ještě předtím, než se podepíšou?

Dozorčí rada nemůže zasahovat do obchodního vedení společnosti, na to je zákon. Toto právo má management, respektive představenstvo. My schválíme roční plán veřejných zakázek, které se během toho roku očekávají. Samozřejmě pokud se ty potřeby dopravního podniku během roku změní, schvalujeme v tom plánu změny. Ale do toho, kdo bude nakonec vybrán a jaká bude podoba smlouvy, my nezasahujeme. Nemám ambice a myslím, že nám to ani nepřísluší, zasahovat do těchto věcí.

A.cz: Takže ty smlouvy před podpisem nevidíte? Kdybyste je kontrolovali ještě před podpisem, mohli byste včas informovat radu města, kdyby smlouva byla zjevně nevýhodná.

Jestliže je někdo zvolený vlastníkem do vedení společnosti, já nepředpokládám, že nebude plnit zájem vlastníka. Není možné ze zákona a ze stanov měnit zadání těch smluv. To bychom fakticky přebírali funkci představenstva a managementu podniku.

A.cz: A v čem tedy spočívá ta kontrola, když smlouvy vidíte až ve chvíli, kdy už jsou uzavřené a nedá se s nimi nic dělat? A víme, že nevýhodné smlouvy se dříve v podniku uzavíraly.

Já jsem tam v té době nebyl. Znovu opakuji, že podle stanov musí vedení předložit plán veřejných zakázek, plán investic a dozorčí rada musí dát předběžný souhlas. Ale zodpovědnost za rozhodování leží na představenstvu. Kdyby to tak nebylo, pošlapali bychom princip řízení společnosti. Já bych taky nechtěl dělat ředitele nebo předsedu představenstva ve společnosti, kde bych neměl kompetence.

A.cz: Řekl byste, že předchozí dozorčí rada selhala v kontrole?

Ano, to pokládám za selhání tehdejší dozorčí rady. Pravidla, která já jsem tady prezentoval, platí někdy od května minulého roku. Od té doby už se tam žádné zásadní nepravosti neděly.

A.cz: Neměl by za kauzy někdo nést odpovědnost?

Politickou odpovědnost nese bývalá koalice. Bavíme-li se o těch odměnách, má-li někdo podezření na porušení zákona, ať to předá orgánům činným v trestním řízení.

A.cz: Nový generální ředitel Vladimír Lich prohlásil, že podle něj je nejlepší, když v orgánech společností nesedí žádní politici. Podle něj by bylo vhodné pravomoci dozorčí rady snížit, aby měl volnější ruku při zavádění změn ve fungování podniku. Co si o tom myslíte?

Já si nedovedu představit vlastníka, který by chtěl v německém modelu řízení společnosti snižovat kompetence dozorčí rady.

A.cz: Jak byste zhodnotil hospodářskou situaci v dopravním podniku?

Co nás velmi trápí, jsou tramvaje. Jejich nákup je pro finanční plánování dopravního podniku a majetek hlavního města velmi zatěžující. Snažíme se o nějakou úpravu smlouvy. Čekáme, že nám předseda představenstva podá informaci, jak se to vyvíjí.

A.cz: Co si myslíte o nápadu generálního ředitele Liche zdražit časové kupony?

Jsem překvapen, že o tom pan Lich začal, protože výši tarifů určuje Ropid. Nicméně i podle mě jsou ceny předplatných kuponů na nižší úrovni než v Evropě. Já jezdím minimálně pětkrát denně, a když to přepočítám, tak je to opravdu velmi výhodná cena. U jednorázových jízdenek už je to skoro na hraně.

 

Právě se děje

Další zprávy