Revoluce? Přísnější postihy v Praze už nevadí ani taxikářům

ČTK ČTK
5. 8. 2015 18:08
Taxislužby nadále nesouhlasí s přísnějšími zkouškami z místopisu a cizího jazyka, ale shodly se s magistrátem na přísnějších trestech pro nepoctivé řidiče.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Magistrát vytvoří společně se zástupci taxislužeb dvě pracovní komise. Jedna bude připravovat podmínky přezkoušení řidičů, druhá určí standardy taxislužeb. Novinářům to řekla po jednání s dispečinky primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Zástupci dispečerů s přísnějšími zkouškami z místopisu a cizího jazyka navrhovanými magistrátem ani po středečním jednání nad magistrátem navrhovanou novelou silničního zákona nesouhlasí.

Na přísnějších postizích pro nepoctivé řidiče se strany shodly. "Vnímám legislativní změny, které navrhl magistrát jako revoluci v taxikařině, neboť bude umožňovat městské policii zabavovat a zastavovat auta i v případě předražení jízdy, nejen v případě podnikání v rozporu se zákonem," řekl na tiskové konferenci za dispečink Tic Tac Taxi podnikatel Radim Jančura.

Zkoušky z místopisu by podle něj mohly zůstat stejné, někteří jeho kolegové ale žádají mírnější. "Budeme prosazovat zkoušky s mapou v ruce nebo s navigací, protože to je každodenní chleba řidiče," řekl majitel AAA taxi Jiří Kvasnička.

Jančura je naopak pro méně přísné zkoušky z cizího jazyka. "Je potřeba najít takový způsob, aby tu zkoušku řidiči dali. Abychom je nemuseli importovat třeba z řad přistěhovalců, kteří anglicky umí a rádi by taxikařinu vykonávali jako v New Yorku," řekl Jančura. Podle něj by stačilo minimum padesáti nebo sta předem stanovených slov.

Podle novely, kterou projednala rada hlavního města, se má mimo jiné zpřísnit výběr pokut od nepoctivých řidičů, policisté dostanou větší pravomoc odebrat taxikářům průkaz a všichni řidiči budou muset složit zkoušky nejenom z místopisu, ale i z jednoho světového jazyka. Novelu by mělo zastupitelstvo schvalovat zřejmě na podzim, poté ji vedení města předloží k projednání do Parlamentu.

Primátorka ocenila návrh na vytvoření známky kvality taxislužby, která by stanovila standardy, ke kterým by se taxislužby mohly přihlásit. Zabývat se jím bude i jedna z komisí. Obě se sejdou v nejbližších dnech, další jednání s Asociací koncesionářů v taxislužbě, která sdružuje jednotlivé řidiče, kteří nejezdí pro dispečinky, má primátorka naplánované na polovinu srpna.

Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat ani pokuty. Pražský magistrát uložil od roku 2002 taxikářům pokuty za 213 milionů korun, vybrat se mu ovšem nepodařilo ani desetinu celkové částky. Krnáčová se už v červenci po protestech taxikářů setkala se zástupci Asociace koncesionářů v taxislužbě. Po jednání oznámila, že ustoupí od požadavku plošně přezkoušet všechny řidiče.

Podle podkladů pro radu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Maximální částka za kilometr stanovená městskou vyhláškou je 28 korun.

Mezi sousedními metropolemi patří pražské taxíky mezi průměr, jsou dražší než ve Varšavě, srovnatelné s Bratislavou a levnější než v Berlíně. Ve Varšavě bylo podle údajů tamní radnice ke konci loňského roku 10.475 licencovaných vozidel taxislužby, proti stejnému období předloňska to byl nárůst o téměř tisícovku. Za kilometr jízdy si taxikáři účtují od 1,20 do tří zlotých (zhruba osm až 19 korun).

Po Bratislavě se pohybují necelé dvě tisícovky taxíků. Kilometr jízdy stojí při zastavení taxi přímo na ulici 0,8 až 1,2 eur (21 až 32 korun), při objednání před dispečink jsou ceny zpravidla o něco nižší.

V německé metropoli je podle oficiálních statistik berlínské radnice registrováno zhruba 7500 vozů taxi. Všichni řidiči taxislužby musí dodržovat pevně stanovené ceny. Nástupní taxa je 3,90 eura (105 Kč) a jízdné stojí při prvních sedmi kilometrech dvě eura (54 Kč) za kilometr, následně 1,50 eura (41 Kč) za kilometr.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Slalomové tituly na MS snowboardistů mají Nadyršinová a Karl

Ruská snowboardistka Sofia Nadyršinová získala na mistrovství světa v Rogle po pondělním stříbru v paralelním obřím slalomu titul ve slalomu. Mužům ve Slovinsku kraloval pětatřicetiletý Rakušan Benjamin Karl, jenž získal už pátý titul v kariéře.

Teprve sedmnáctiletá Nadyršinová, která vyhrála už kvalifikaci, dnes v semifinále oplatila pondělní finálovou porážku šampionce v obřím slalomu Selině Jörgové a v závěrečné jízdě o zlato pak porazila i další Němku Ramonu Hofmeisterovou. Jörgová nakonec v paralelním slalomu brala bronz.

Karl vyhrál finálový duel s krajanem Andreasem Prommeggerem o devět setin sekundy. V jízdě o světový titul se spolu utkali už potřetí, oba předchozí souboje ve slalomu i v obřím slalomu v roce 2017 v Sierra Nevadě vyhrál Prommegger. Bronz dnes získal stejně jako v pondělí Rus Andrej Sobolev.

Čeští snowboardisté se ani ve druhém závodu na šampionátu, který kvůli zranění v pondělí musela opustit Ester Ledecká, ve vyřazovacích jízdách nepředstavili. Mladé závodnice Klára Šonková a Adéla Keclíková skončily v kvalifikaci na 38. respektive 40. místě. Adam Počinek a Viktor Brůžek se seřadili na 48. a 49. příčce.

Další zprávy