Reklamu v Praze ovládá jediná firma, město na tom tratí

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
27. 12. 2012 14:03
JCDecaux má exkluzivní smlouvu na městský mobiliář i reklamu v MHD, konkurence neexistuje
Reklamu na městském mobiliáři a MHD provozuje jedna firma, konkurence neexistuje.
Reklamu na městském mobiliáři a MHD provozuje jedna firma, konkurence neexistuje. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Praha kvůli nevýhodným smlouvám na reklamní plochy tratí miliony ročně. Na reklamě umístěné na městském mobiliáři a plochách dopravního podniku vydělává soukromá francouzská společnost JCDecaux.

Firma naprosto ovládla trh s tímto typem reklamy. Do jejího podnikání nemůže zasáhnout žádná konkurence, vlastní reklamy si nesmí postavit ani magistrát. 

Exkluzivní postavení má společnost zajištěné minimálně příštích devět let. Absenci konkurenčního prostředí odpovídá i nízká provize, kterou magistrát a dopravní podnik získávají.

Primátor Bohuslav Svoboda označil kontrakt za neuspokojivý. "Domnívám se, že podobný kontrakt by žádný soukromý subjekt nemohl na základě ekonomických dat akceptovat," uvedl primátor.

Jak zjistil magistrátní audit, smlouva na provozování reklamy na městském mobiliáři platí do roku 2021 a je prakticky nevypověditelná. Kontrakt s DPP trvá ještě o deset let déle. Magistrát se snaží o změnu smlouvy, zatím ale marně.

JCDecaux vydělává na reklamě v Praze stamiliony ročně. Kolik si vydělá na městském mobiliáři, firma odmítá sdělit, a to i magistrátu. Čistý peněžní tok ale podle obchodního rejstříku tvořil v letech 2005 až 2009 průměrně 117 milionů. V dopravním podniku reklama loni vydělala téměř 200 milionů korun.

Ročně firma magistrátu zaplatí necelých 9 milionů korun, které se zvyšují v případě, že plochy jsou vytíženější než na 80 %. Maximální možné navýšení je na 18 milionů.

Podle analýzy, kterou pro magistrát zpracovalo KPMG, jde o pouhých 1 až 3 % výnosů reklamních ploch. JCDecaux platí 1222 korun za metr čtvereční, jiné firmy dávají i 3000. Před rokem 2008 navíc magistrát dostával pouhých 220 tisíc navýšených o vytíženost.

Dohoda v nedohlednu

Podobné je to s cenami za reklamu na majetku DPP, kterou provozuje společnost Rencar. Většinový podíl v ní vlastní JCDecaux, menšinový sám dopravní podnik. V loňském roce Rencar vydělal na pražské MHD 181 milionů.

Z tohoto výdělku putovalo 50 milionů do dopravního podniku. Jiné firmě přitom dává provizi 70 %. Díky dodatku smlouvy z roku 2008 se navíc podíl DPP snižuje o 25 milionů ročně, které si Rencar účtuje za údržbu reklamních zařízení. 

Firma navíc neplní dohody s městem. Například měla dodat 50 kontejnerů na tříděný odpad, zatím nestojí žádný. Z 300 nových čekáren jich zatím postavila jen 45, z 250 velkoformátových ploch jich není v provozu ani polovina.

Dohoda s firmou je ale zatím v nedohlednu. V dopravním podniku se čeká na postup nového ředitele, s magistrátem JCDecaux příliš nespolupracuje.

"Tvrdí, že platba je dostatečně vysoká. Dohodli jsme se, že nám poskytnou údaje o hospodaření, abychom si to mohli ověřit. Nic nám ale neposlali, z jejich strany je snaha nulová," komentovala to radní pro majetek Aleksandra Udženija (ODS). Zástupci firmy na otázky Aktuálně.cz nereagovali.

"Doufám, že dojde buď k narovnání smluvního plnění ve formě navýšení výnosu pro město, anebo společnost JCD přistoupí například na vybudování podzemních kontejnerů na tříděný odpad,"dodal primátor.

Podle primátora Svobody by soukromá firma takovou smlouvu nikdy neuzavřela.
Podle primátora Svobody by soukromá firma takovou smlouvu nikdy neuzavřela. | Foto: Ludvík Hradilek

JCDecaux uzavřela exkluzivní smlouvu na reklamu na městském mobiliáři už v roce 1995, s dopravním podnikem spolupracuje od roku 1991. Firma na své náklady vybudovala reklamní nosiče na pozemcích a budovách hlavního města, například elektrické přípojky ale až do roku 2008 platila Praha. Stálo ji to přes 23 milionů korun.

Firmě se náklady na vybudování reklamní sítě podle analýzy vyplatily - investice se jí vrátily do čtyř let, a pokud by magistrát smlouvu vypověděl, firma by si nosiče mohla odmontovat.

Z analýzy rovněž vyplývá, že takzvané „City light" nosiče na městském mobiliáři, vydělávají magistrátu mnohem méně než billboardy a bigboardy. Na tyto formy reklamy nemá žádná firma exkluzivní právo a soutěžením mezi sebou snižují ceny.

"Průměrné nájemné na jednu reklamní plochu je více než 10krát nižší než nájemné za větší formáty, přestože výnosy z formátu City light jsou vyšší než u billboardů a maximálně 2-3krát nižší než u bigboardů," píší analytici z KPMG.

 

Právě se děje

Další zprávy