Reklama v centru Prahy nehrozí, tvrdí ministryně i památkáři

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
22. 12. 2014 19:04
Obavy z reklam v centru hlavního města se objevily poté, co ministerstvo zrušilo nové stavební předpisy z dílny exprimátora Tomáše Hudečka (TOP 09). Ty výrazně omezovaly výstavbu nových billboardů.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: ČTK

Praha - Pražské památkové rezervaci kvůli zrušení stavebních předpisů zamoření billboardy nehrozí, uklidňuje ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO).

Za pravdu jí dávají i magistrátní památkáři, kteří mají díky zákonu o státní památkové péči možnost historické centrum před reklamou uchránit. Oblasti dále od centra se ale billboardů jen tak nezbaví.

Obavy z reklam v centru hlavního města se objevily poté, co ministerstvo zrušilo nové stavební předpisy z dílny exprimátora Tomáše Hudečka (TOP 09). Ty výrazně omezovaly výstavbu nových billboardů po celé Praze. Hudeček varoval, že billboardové společnosti nyní budou mít volnou ruku i v centru.

"Pokud jde o argument, že se nyní budou všude v centru Prahy stavět billboardy, lze uvést snad jen to, že jde o holý nesmysl. To, kde a jak smí v centru, tj. v historické části Prahy, stát billboard, řeší vždy na prvním místě odbor památkové péče magistrátu hlavního města," komentovala to na sociálních sítích ministryně Šlechtová.

To potvrzují i památkáři, kteří ke každé stavbě vydávají závazné stanovisko, kterým se musí stavební úřady řídit. "Postupujeme na základě zákonu o státní památkové péči. Billboardy v památkové rezervaci jsme nepovolovali v době platnosti starých ani nových stavebních předpisů," sdělila deníku Aktuálně.cz za odbor památkové péče Ivana Síbrtová.

Ochránit historické centrum se podaří také podle náměstka pro územní plánování Matěje Stropnického (Trojkoalice). "Domnívám se, že se nám to podaří i ve čtvrtích se slabší památkovou ochranou, jako je například Žižkov. Ale čím dále od centra jsme, tím menší jsou možnosti památkářů. V okrajových částech Prahy to bude s otazníkem," uvedl Stropnický.

Společnosti už žádají o nová povolení

Na první lednové radě chce náměstek předložit analýzu možností hlavního města, jak se před rozšířením billboardů chránit do doby, než se problém stavebních předpisů vyřeší. Exprimátor Hudeček minulý týden upozornil na to, že billboardové společnosti už začaly s podáváním žádostí. Například stavební úřad Prahy 9 eviduje několik návrhů na povolení reklamních ploch až do roku 2025.

Pravidla pro stavbu a provozování venkovní reklamy jsou jen jednou z věcí, které stavební předpisy řeší, vyvolaly však největší kontroverzi. Billboardové společnosti, jejichž byznys předpisy výrazně omezují, spustily před komunálními volbami obří kampaň proti tehdejšímu primátorovi.

Ministerstvo pozastavilo platnost stavebních předpisů, protože do nich magistrát nezapracoval některé připomínky. Nejzávažnější z nich je chybějící notifikace Evropské unie, o které bývalé vedení města tvrdí, že není potřebná.

Nové vedení magistrátu teď zvažuje dvě varianty, jak se s problémem vypořádat. Pokud půjdou předpisy rychle přepsat, zapracuje do konce ledna ministerské připomínky. V opačném případě zvažuje soudní spor.

"Pokud to splnitelné nebude, což považuji za pravděpodobnější, tak je tu varianta obrátit se na soud,“ uvedl Stropnický. K tomu by došlo především v případě, že ministerstvo bude trvat na notifikaci, která trvá několik měsíců. Magistrát však zatím konkrétní zdůvodnění od ministerstva neobdržel.

 

Právě se děje

Další zprávy