Radní: Emisní zóny v Praze zlepší ovzduší až o šest procent

Magdaléna Daňková Magdaléna Daňková
16. 7. 2014 13:28
Praha plánuje v souvislosti se zavedením nízkoemisní zóny navýšení počtu P+R parkovišť mimo centrum, říká radní pro dopravu Jiří Nouza.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

PrahaPražský magistrát se v úterý shodl na zavedení rozsáhlejší varianty nízkoemisní zóny. Její zřízení by mělo snížit podíl znečišťujících emisí v ovzduší až o šest procent, říká v rozhovoru radní pro dopravu Jiří Nouza.

Vybraná norma euro 3, která umožní vstup do vymezené městské zóny pouze autům vyrobeným po roce 2001, podle odborné magistrátní komise poskytuje lidem více času na obměnu vozového parku.

Pokud zastupitelé zavedení zón schválí, měly by začít platit od prvního ledna 2016.

Aktuálně.cz: Proč se magistrát rozhodl pro rozsáhlejší verzi nízkoemisní zóny?

Jiří Nouza: Rozsáhlejší verze byla doporučovaná pracovní skupinou, která návrh na zavedení zóny připravovala.

A.cz: Co všechno je potřeba udělat pro zavedení zóny?

Hlavní město Praha musí vydat vyhlášku. Zavázali jsme se, že zavedení zón by v Praze mělo proběhnout do konce roku 2014. Nicméně, my ty věci připravíme a rozhodnutí necháme na nové politické reprezentaci, protože jde o závažné rozhodnutí a měl by jej řídit nově ustavený politický mandát. Podepsali jsme také dohodu s ministerstvem životního prostředí, abychom mohli podporovat environmentálně příznivé druhy dopravy, například carsharing, bikesharing a tak dále.

A.cz: Je naplánována výstavba další infrastruktury, například parkovišť, nebo větší propagace pražské MHD?

Myslím, že MHD propaguje samo sebe velice dobře. Pražskou hromadnou dopravu považuji za jednu z nejlepších v Evropě, takže si nemyslím, že by bylo potřeba nějakým způsobem propagovat veřejnou dopravu. Ale budeme podporovat další výstavbu P+R v lokalitách, které se k tomu nabízejí. A budeme i spolupracovat se Středočeským krajem na tom, aby automobily stavěly mimo hranice Prahy, a ti, kteří do Prahy jedou, aby používali například vlakovou dopravu.

A.cz: Můžete zmínit některé lokality pro výstavbu P+R?

Nejdále je příprava pro zvětšení kapacity na Černém Mostě, kde je momentálně kapacita vyčerpaná. Musíme vyřešit také některé technické a právní problémy na Zličíně, tam by si to taky zasloužilo rekonstrukci a zvýšení kapacity. A tak dále.

A.cz: O kolik procent podle vás klesne podíl jednotlivých emisí po zavedení zóny?

Předpokládané zlepšení by mělo být kolem pěti šesti procent v obecně měřených parametrech ovzduší.

 

Právě se děje

Další zprávy