Primátorka mi nikdy neřekla, proč s projektem nesouhlasí, říká obhájkyně změn na magistrále Kolínská

David Kohout David Kohout
17. 3. 2018 16:44
Náměstkyně pražské primátorky Petra Kolínská v rozhovoru pro Aktuálně.cz tvrdí, že magistrálu i přes všechny problémy lze humanizovat. V minulých letech spolupracovala s dánským architektem Gehlem a společně připravili plán na úpravy nejvytíženější pražské silnice. Primátorka Adriana Krnáčová však změny svým rozhodnutím pozastavila. "Primátorka s tím materiálem nesouhlasila, ale nikdy mi neřekla, co v něm mám upravit," říká Petra Kolínská. Dodává, že spory se objevily i u stanic metra D. Na ně Praha chtěla v minulosti vyhlásit výtvarné soutěže, Metroprojekt se změnou nesouhlasil. "Metroprojekt od paní primátorky slyšel názor, že když se to nezmění, tak se nic moc nestane," doplňuje Kolínská.
Petra Kolínská
Petra Kolínská | Foto: David Kohout

Aktuálně.cz: V jakém stavu je humanizace magistrály poté, co návrh primátorka Adriana Krnáčová pozastavila?

Petra Kolínská: Snažím se s kolegy z IPR (Institut plánování a rozvoje) a z TSK (Technická správa komunikací) splnit úkoly, které mi dalo zastupitelstvo. Nikdo snad už nepopírá, že se má tato komunikace a její charakter konečně změnit. Vyčkáváme, co vše se ještě musí stát, abychom mohli někde doplnit chodník nebo přechod. Já si stojím za tím, že návrhy, které se měly realizovat v tomto roce, by řidiči nepoznali.

Překvapila vás reakce paní primátorky, která návrh pozastavila?

Mě hlavně překvapují postoje kolegů z hnutí ANO, kteří návrh pozastavili, přestože věděli, že je to jedna z našich hlavních společných programových priorit. Do voleb máme půl roku a moc času už nezbývá. Navíc představení toho projektu zastupitelům i veřejnosti nás stálo velké úsilí. Je škoda, že se nenašla odvaha přistoupit k realizační fázi.

Vy jste spolu nekomunikovali?  

Komunikovali. Paní primátorka s tím materiálem nesouhlasila, ale nikdy mi neřekla, co v něm mám upravit. Kolegové z ANO chtěli provést podrobnou mikrosimulaci provozu a já jsem na tuto připomínku reagovala tím, že se v takovém rozsahu nikdy mikrosimulace nedělala. V simulacích navíc nevidíte chování chodců

Nemůžeme to rozhodnutí chápat i tak, že se blíží volby a primátorka nechce mít před volbami rozkopanou půlku Prahy?

K žádnému rozkopávání magistrály by nedošlo.

ANO a opoziční politici namítali, že magistrálu samozřejmě humanizovat lze, ale až poté, co se dostaví vnitřní a vnější okruh.

To je ale v rozporu s programovým prohlášením rady. My jsme řekli, že prosadíme opatření ke zklidnění magistrály i přesto, že ty okruhy nejsou vybudované. Abych doplnila přechod na náměstí I. P. Pavlova nebo abych umožnila živnostníkům zaparkovat před obchody, na to přece nemusím mít dokončený žádný z okruhů. Navíc to jde proti doporučením, která jsme dostali od architekta Gehla. Ten nám doporučil, že nemáme čekat na dostavbu obchvatů, nemáme čekat na výsledky voleb, ale máme začít hned, a to po malých krůčcích.

S magistrálou se teď tedy nebude dělat nic?

Na dubnovém zastupitelstvu se to bude znovu probírat. Myslím si, že do voleb můžeme ještě stihnout realizovat kultivaci náměstí I. P. Pavlova, doplnění přechodů a zúžení pruhů tak, aby bylo možné v ulici zaparkovat.

Jak toto téma zamíchalo kartami ve vládní koalici? Vyostřily se spory mezi vámi a hnutím ANO?

Neomezovala bych to na ANO, pro usnesení hlasovali i kolegové z ODS, i část TOP 09. To, že si dědictví bolševika chrání komunisté, to asi nikoho nepřekvapí. Proč zbylí hlasovali tak, jak hlasovali, to se ptejte jich. Někteří kolegové přirovnávali magistrálu k D1. Ptali se mě, zda na D1 taky budu chtít namalovat přechody. Přirovnávali ji k ranveji na letišti. Každý z nás má obraz magistrály v sobě zabudovaný nějak jinak, já si prostě myslím, že toto je komunikace důležitá pro město a má ambici stát se důležitou městskou třídou.

Kolik příprava tohoto projektu zatím město stála?

Spolupráce s architektem Gehlem za rok stála dva miliony korun, včetně konzultací se zastupiteli, úředníky a přípravou materiálů.

Posuňme se k metru D. Metroprojekt smetl ze stolu návrh soutěží na podobu nových stanic s tím, že architekti Metroprojektu se nevzdají autorských práv.

Byla zde nepříjemná zkušenost s tím, jak dopadlo prodloužení metra A do Motola. Chtěli jsme změnu. Součástí této změny byla představa, že stanice by už neměl projektovat Metroprojekt. Pak se ukázalo, že ten projekt je vysokém stádiu příprav, tak jsme udělali krvavý kompromis. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) měl vyjednat překreslení stanic v rámci veřejné výtvarné soutěže. To se ale nepovedlo. Dílem i proto, že jsou s dosavadním výsledkem spokojeni a nechápou, proč toto téma otevíráme.

Jaké má teď město možnosti, když zná stanovisko Metroprojektu a DPP?

Rada by měla dopravnímu podniku připomenout jeho úkol a trvat na splnění. Problém je v tom, že lidé v Metroprojektu i dopravním podniku slyšeli od paní primátorky to, že když se stanice nezmění, tak se nic hrozného nestane.

Vy to popisujete tak, jako by vám ANO házelo klacky pod nohy. Přitom primátorka řekla, že se do těch rozhovorů musí sama vložit a změny vyjednat.

Já věřím, že na tu proměnu stanic ještě čas je. To metro se nezačne stavět dnes, zítra ani za rok. Pokud se nepodaří upravit smlouvu v tomto volebním období, tak je čas na začátku příštího volebního období. Ta situace není blokovaná tím, že se má změnit pár stanic. Drhne na tom, že se má změnit způsob práce, jakým se zadávají veřejné zakázky. Když se teď tento proces podaří změnit, tak všichni ví, že se v budoucích letech již nebude možné vrátit zpět.

Děje se ta změna?

Určitě.

Pokračovali byste po volbách v současné koalici?

Myslím si, že povinností jakékoliv strany, která kandiduje, je povinnost být připraven převzít odpovědnost za vedení města. Jestli se mě ptáte, zda jsem měla na začátku o koaličních partnerech lepší mínění, než ho mám dnes, tak odpovídám ano.

V jakém stavu je Trojkoalice?

Myslím, že všechny strany jsou překvapené tím, jak nám spolupráce uvnitř klubu funguje. Všechny rozpory a odlišné názory jsme vždy překonali velmi rychle, takže mi je líto, že se STAN rozhodl tento projekt opustit a vrátit se zpět do náruče TOP 09. Myslím, že tento projekt ukázal, že má smysl, aby se menší strany spojovaly v koalice a kandidovaly společně.

STAN se rozhodl kandidovat společně s TOP 09. Znáte názor KDU-ČSL?

Je to tak, že probíhají průběžně jednání nejen s KDU-ČSL, ale i s dalšími subjekty.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 6 hodinami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

Další zprávy