Praze hrozí pokuta za Blanku. Klíčem je Trojský most

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
18. 5. 2013 7:00
Pokud právníci uznají most součástí stavby, vícepráce přečerpaly zákonem daný limit
Tunel Blanka.
Tunel Blanka. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Vedení hlavního města si nechává zpracovat právní posudek, zda Trojský most je, či není součástí zakázky na tunelový komplex Blanka.

Panují totiž obavy, že během výstavby mohl být porušen zákon o veřejných zakázkách. V takovém případě by Praze hrozila pokuta od antimonopolního úřadu.

Existenci posudku deníku Aktuálně.cz potvrdil primátor Bohuslav Svoboda (ODS). "Čekáme na vyjádření právníků," uvedl primátor.

Nervozita stoupá v řadách koaličního spojence TOP 09. "Obáváme se, že pokud by byl Trojský most součástí stavby, vícepráce na Blance by překročily cenu danou zákonem," řekl předseda klubu zastupitelů za TOP 09 Jiří Vávra.

Někteří koaliční zastupitelé v takovém případě zvažují zastavení stavby. Zákon totiž ukládá, že vícepráce nesmí překročit 20 % z celkové ceny zakázky. Trojský most je přitom podle analýzy současného vedení magistrátu oproti původnímu projektu o více než polovinu dražší. 

Trojský most byl původně součástí tendru na kompletní stavbu tunelu Blanka. Stavební společnost Metrostav, která soutěž vyhrála, tehdy počítala s částkou 495 milionů korun. Jenže po skončení soutěže a uzavření smlouvy vypsal v roce 2006 magistrát architektonickou soutěž na podobu mostu.

Tu vyhrál jiný návrh než ten od Metrostavu a cena mostu vyskočila na 1,1 miliardy korun. Právě to by mohla být klička pro právníky.

"V nové soutěži vyhrál jiný architekt a most byl stavěn podle jiného projektu," dodal primátor. Všechny analýzy by podle něj měly být hotové během několika měsíců.

Tak vypadá Trojský most, podívejte se:

Problém je v tom, že na architektonické řešení sice byla vypsaná nová veřejná soutěž, most ale stavěl výherce původního tendru - firma Metrostav. A to zřejmě bez další soutěže.

"Trojský most je součástí kontraktu na stavbu, které se pracovně říká Blanka," uvedl mluvčí Metrostavu František Polák.

Platby za Blanku

Metrostav

  • předpokládaná cena: 28,8 mld.
  • do 30. 4. 2013 zaplaceno: 22,6 mld.

ČKD

  • předpokládaná cena: 5,3 mld.
  • do 30. 4. 2013 zaplaceno: 2,6 mld.

Celková cena

  • 36 mld.

Polák dodává, že Metrostav staví podle nového návrhu "na základě pokynu zástupce hlavního města Prahy". Není ale jasné, zda takový postup před zákonem obstojí.

Pokud by právníci došli k názoru, že most je součástí veřejné zakázky na Blanku, hrozila by Praze pokuta za porušení zákona o veřejných zakázkách. V takovém případě uvažují někteří zastupitelé za TOP 09 kvůli hrozícím rizikům o dočasném zastavení stavby.

Jejich koaliční partner ODS o tom ale nechce ani slyšet. "Zastavení výstavby tunelu je daleko dražší než všechno, co by nám jinak mohlo hrozit," myslí si Svoboda.

Výši případné pokuty by určil antimonopolní úřad a záležela by na tom, o kolik se stavba prodražila. Podle zákona může dosáhnout až 10 % z částky, o kterou byla hodnota zakázky překročena.

Opencard 2?

Někteří politici chtějí dát od Blanky ruce pryč také proto, že mají po zkušenostech s nedávným obviněním v kauze Opencard obavy, aby se nezapletli do dalšího trestního stíhání.

"My jsme žádnou novou smlouvu nedělali. Od okamžiku, kdy za Blanku zodpovídáme, postupujeme zcela v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Pokud by byl nějaký problém, týká se těch, kdo rozhodovali před námi," je naopak přesvědčen Svoboda.

Magistrát letos nechal zkontrolovat všechny vícepráce na tunelu Blanka. Nebylo totiž jasné, kdo schválil významné změny na stavbě Blanky a kolik jich už bylo provedeno.

Kvůli nejasnostem přestal magistrát loni v květnu proplácet faktury firmě Metrostav. Dluh se vyšplhal až na 1,5 miliardy korun, zhruba třetinu z něj Praha zaplatila letos v dubnu.

U ostatních změn na tunelu Blanka analýza potvrdila, že žádná z prací, které už byly provedeny, nepřesáhla zákonem daný limit 20 % z ceny zakázky.

"V tuto chvíli máme hotovou prakticky celou kategorizaci a podle celkových čísel se do 20 % vejdeme," dodal primátor. Zbylé změny v projektu nyní Praha rozdělí na ty, které vyžadují veřejnou soutěž, a na ty, které si vystačí s jednacím řízením bez uveřejnění.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Po nárazu auta do stromu na Litoměřicku jsou řidička a dvě děti v kritickém stavu

Velmi těžká zranění utrpěly řidička a dvě děti při nárazu Škody Fabia do stromu. Vážná dopravní nehoda se stala dnes odpoledne u Budyně nad Ohří na Litoměřicku. ČTK to řekla ústecká mluvčí policie Veronika Hyšplerová.

Řidička narozená v roce 1972 havarovala před 15:00 na silnici 246 mezi Budyni nad Ohří a vesnici Nížebohy. "Z dosud nezjištěných příčin vyjela mimo komunikaci a narazila do stromu. Ve vozidle s touto řidičkou cestovaly dvě děti," uvedla Hyšplerová.

Žena i obě děti utrpěly podle krajského mluvčího záchranné služby Prokopa Voleníka velmi vážná zranění. "Ženu jsme převezli pozemní posádkou do ústeckého traumacentra. Pro děti vzlétl vrtulník letecké záchranné služby Ústí nad Labem a pražský vrtulník. Obě děti byly transportovány do jednoho z pražských traumacenter," dodal Voleník.

Další zprávy