Praha vyřeší závazky DPP spolu s rozpočtem na rok 2012

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
22. 11. 2011 17:11
Dopravní podnik požaduje 6 miliard korun na objednané tramvaje a autobusy
Dopravní podnik potřebuje miliardy na nasmlouvaný nákup tramvají.
Dopravní podnik potřebuje miliardy na nasmlouvaný nákup tramvají. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Praha slíbila, že vyřeší závazky dopravního podniku týkající se nákupu nových tramvají. Zda a jak město podniku pomůže, by mělo být jasné nejpozději v den schválení rozpočtu na příští rok.

K tomu by mělo dojít 15. prosince. "Hlavní město Praha se zavazuje, že ke dni přijetí rozpočtu na rok 2012 vyřeší problematiku investic vozového parku," popsal obsah dokumentu první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Dopravní podnik (DPP) potřebuje ještě letos na investice 6 miliard. V říjnu informoval o tom, že mu hrozí pokuta až 140 milionů od dodavatelů, pokud nezaplatí za již dodané tramvaje a autobusy.

Způsob, jakým by město případně dopravnímu podniku s financováním pomohlo, ale z memoranda nevyplývá. "My očekáváme návrhy od ODS. Naše strana navrhla vyřešit situaci směnkou nebo půjčkou od Evropské investiční banky," dodal Březina.

Proti směnce je ale většina radních za občanskou demokracii. Podle radního Radka Lohynského (ODS) je za dluhy a hospodaření zodpovědný management podniku, nikoli město. Ivan Kabický (ODS) směnku s ručením města považuje za nevýhodnou.

Peníze pro DPP způsobily rozpad koalice

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) označil žádosti DPP o peníze za nestandardní, prý jde o nátlak na město. Hospodaření dopravního podniku, kvůli kterému se Praha zadlužuje, bylo navíc jedním z důvodů rozporů v koalici ČSSD a ODS, která tento týden vyústila v ukončení koaliční smlouvy.

Vyřešení závazků DPP si navíc pražská sociální demokracie klade jako jednu z podmínek schválení rozpočtu. "Bez toho, aby bylo vyřešeno financování metra A a závazky DPP, není možné rozpočet schválit," uvedl Petr Hulinský, předseda pražské ČSSD.

Šestimiliardová dotace bude ale pouze začátek. DPP má v příštích letech nasmlouvané autobusy za 4,5 miliardy a do roku 2018 se zavázal odebrat 250 tramvají celkem za téměř 19 miliard.

DPP smlouvu uzavřel v roce 2006. Podle ředitele podniku Martina Dvořáka spoléhal DPP při uzavírání smlouvy na záruku bývalého vedení Prahy v čele s Pavlem Bémem.

Z memoranda dále vyplývá, že DPP by měl plánovat investice podle reálných možností Prahy tak, aby nedocházelo k zadlužování města. Ropid, který v Praze plánuje jízdní řády, by měl omezit souběhy městské hromadné dopravy a vlaků, ke kterým nyní dochází.

"Magistrát hlavního města s cílem nezhoršovat svou finanční situaci a nezvyšovat zadlužení do budoucna připravuje tvrdá rozpočtová omezení pro podporu služby veřejné dopravy," dodal Svoboda.

 

Právě se děje

Další zprávy