Praha si dohlédne na opencard sama. Riskujete, varuje firma

Petr Koděra Petr Koděra
13. 6. 2014 12:10
Podporu provozu červené pražské karty už od pondělka nebude zajišťovat firma EMS. Cestujících se změna nedotkne, slibuje primátor Tomáš Hudeček. Praha nebezpečně riskuje, varuje EMS.
Foto: René Volfík

Praha – Pražský magistrát si bude od pondělka zajišťovat servis systému karty opencard sám přes své vlastní IT odborníky.

Praha se tak už nebude spoléhat na podporu od dodavatele a vlastníka práv k celému systému, společnosti eMoney Services (EMS, dříve Haguess), s níž magistrátu v neděli končí problematické smlouvy právě na servisní podporu.

"Máme zajištěn tým svých specialistů, kteří se budou o podporu systému starat," uvedl v pátek primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Argumentuje tím, že radní nemohou bez soutěže kontrakt prodloužit jako před dvěma lety, protože je za tento krok stíhá policie. Magistrát za to navíc dostal od antimonopolního úřadu milionovou pokutu.

Cestujících se podle Hudečka novinka nijak nedotkne. "Budou zachovány všechny funkce karty," ujistil Hudeček.

EMS: Je to velké riziko

Podle společnosti EMS však Praha nebezpečně riskuje. Pokud si totiž chce sama systém spravovat, musí například zajistit jeho bezpečnost. "A to není jednoduché. Praha se vystavuje riziku, že mohou být zneužita osobní data majitelů karty, anebo dokonce peníze, které systémem protékají," řekl mluvčí EMS Martin Opatrný.

Šéf EMS Petr Stránský navíc podotkl, že firma dosud garantovala kompletní funkčnost systému. Po vypršení kontraktu však záruka skončí. A není prý jisté, zda odborníci z pražského magistrátu dokáží případné potíže zvládnout.

"Je to totéž, jako kdybyste si koupili nové auto bez záruky. A když po měsíci nepojede, výrobce řekne, že je to váš problém," řekl Stránský.

Dodal, že Praha ani dopravní podnik prý nemají právo systém využívat a služby k Opencard ani nejde poskytovat tak, aby k porušování zákona nedocházelo. Programátoři podle něj budou zasahovat do něčeho, co jim nepatří.

Firma se nyní radí s právníky, co sama podnikne. Zvažuje například žaloby. Už dříve totiž naznačovala, že by mohla požádat soud o předběžné opatření a zablokovat provoz 250 tisíc karet, k nimž nemá město koupeny licence. Jde o historický dluh z roku 2011 a Praha tento týden oznámila, že závazek splatí. Obě strany se ale nemohou shodnout na dlužné částce.

Praha chce uhradit 22 milionů, EMS však tvrdí, že jí mají město a dopravní podnik doplatit celkem 130 milionů – jde totiž prý nejen o dluhy za licence, ale také za neoprávněné obohacení a úroky z prodlení. Takovou výši však magistrát odmítá.

Prodej práv? Nátlak, tvrdí primátor

Ačkoli Praha vyšachuje EMS z podpory systému, podle Hudečka budou pokračovat jednání. Ovšem teď už jen o odkoupení práv k projektu, který chce mít magistrát nově zcela pod svou kontrolou. Začátkem roku kvůli tomu založil i městskou akciovku Operátor Opencard se základním jměním 100 milionů korun.

EMS už Operátorovi Opencard předložila dvě nabídky k prodeji práv, ovšem radním přišla cena v obou případech příliš vysoká. Primátor Hudeček dokonce hovoří o "neadekvátním nátlaku".

To ale generální ředitel EMS odmítá. "Nikoho jsme nevydírali a nevydíráme. Jen jsme vždy upozorňovali na to, co hrozí," řekl Petr Stránský.

Sporný projekt Opencard, který dosud stál 1,35 miliardy korun, pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS). Kartu opencard, která slouží zejména jako tramvajenka a průkazka do knihovny, si dosud vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem milionu. Přesný počet nedokáže uvést ani Praha ani EMS.

Okolnosti vypsání problémové zakázky na projekt Opencard vyšetřovala i policie. Státní zástupkyně později obžalovala pět úředníků, které soud zatím nepravomocně odsoudil k podmíněným trestům.

Protikorupční aktivisté však upozorňují, že skutečnými viníky údajně předraženého miliardového projektu jsou bývalí radní v čele s exprimátorem Pavlem Bémem. On i jeho bývalí političtí kolegové však jakoukoliv vinu dlouhodobě odmítají.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Výroba aut za v Česku tři čtvrtletí klesla o čtvrtinu

Výroba osobních aut za tři čtvrtletí meziročně klesla o 24,3 procenta na 808 279 vozů. V září byla díky postupnému oživování poptávky nižší jen o 4,5 procenta, když automobilky vyrobily 119 722 aut. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto zvýšila v září produkci o 2,5 procenta, což jí pomohlo snížit celkový pokles za devět měsíců na 20,3 procenta. Největší tuzemská automobilka tak celkově letos vyrobila 534 211 vozů. Výroba v Hyundai klesla o 30,5 procenta na 163 440 aut a v TPCA se i kvůli dvoutýdenní technologické odstávce spojené s rozšiřováním produkce a instalováním nových technologií snížila o 31,7 procenta na 110 628 vozů.

"Vývoj výroby vozidel v Česku odráží pozvolné oživení poptávky po nových automobilech v EU i v dalších částech světa. Také dodavatelé dohánějí, co se dá, když zahraniční automobilky plní odložené objednávky z první poloviny roku," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Další zprávy