Nová část metra A je otevřena, do Motola už jezdí první lidé

ČTK ČTK
Aktualizováno 6. 4. 2015 16:25
Od úterý se lidé musí připravit na změny v jízdních řádech autobusů a tramvají navazujících na prodloužení metra.
Jedna z nových stanic pražského metra.
Jedna z nových stanic pražského metra. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - V Praze byl dnes po šesti letech od začátku stavby zahájen provoz nové části metra na trase A. Šestikilometrové prodloužení metra od původní konečné stanice Dejvická do Motola se čtyřmi novými stanicemi dopoledne slavnostně otevřeli premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (za ANO) a vedením dopravního podniku v nové stanici Nádraží Veleslavín.

Pro veřejnost se nové stanice otevřely krátce před 15:00. Například stanice Bořislavka na začátku nového úseku byla při zahájení provozu plná. Podle zpravodaje ČTK svezly soupravy už v prvních minutách stovky lidí. V úterý čekají Pražany v souvislosti s prodloužením metra ještě změny jízdních řádů navazujících autobusů a tramvají.

Premiér při otevření slíbil, že stát pomůže hlavnímu městu se zlepšováním dopravní infrastruktury, včetně výstavby dalších stanic metra, a s využíváním prostředků z Evropské unie. "Na další výstavbu pražského metra by měl přispět státní rozpočet," uvedl Sobotka. Primátorka tento velikonoční slib premiéra ocenila. "Děkuji ve jménu Prahy a věřte mi, že se na vás velice brzy obrátíme," řekla.

Stavba začala v roce 2009 a vyjde na zhruba 20 miliard korun. V novém úseku metra vznikly čtyři zastávky - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Podobně jako u některých málo vytížených stanic na lince metra C budou soupravy i v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy tak pojede jen polovina souprav. Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy chybí přímé spojení na letiště.

V úterý ráno se změní jízdní řády autobusů a tramvají, zejména na území Prahy 5 a 6. Cestující na letiště poprvé poveze autobusová linka číslo 119 ze stanice metra Nádraží Veleslavín, kde budou lidem kvůli chybějícím eskalátorům zdarma se zavazadly pomáhat portýři. Také další autobusy budou místo v zastávce Dejvická začínat a končit jízdu na Veleslavíně, popřípadě na Bořislavce.

Chybí eskalátor i parkoviště

Se zprovozněním zhruba šestikilometrového úseku metra sice nemělo vedení města takové potíže jako se zhruba stejně dlouhým silničním tunelem Blanka, přesto má i tato stavba svá úskalí. Problémy jsou s čerpáním přibližně sedmimiliardové evropské dotace. Kromě kontroly ministerstva financí se stavbou zabývá i Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Město navíc oproti původním slibům nepostavilo u nových stanic ani jediné záchytné parkoviště. Hlavně Praha 6 přitom upozorňuje, že kapacity jsou nedostatečné.

Chybí také eskalátor ve stanici Nádraží Veleslavín, která bude sloužit jako přestupní na autobusy na letiště. Cestující tak musí využít delší cestu s výtahem, nebo jít po schodech. Pomáhat s těžkými zavazadly jim prozatím budou portýři placení letištěm. Praha chce nedostatek co nejrychleji a nejlevněji napravit, zvažuje různá řešení - dostavbu eskalátoru, ale i dopravník na zavazadla.

Nové stanice metra A se od sebe vizuálně odlišují, aby cestující na první pohled poznali, kde se nacházejí. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Stanici Bořislavka navrhl architekt Miroslav Mroczek, nástupiště má tmavě červenou barvu, Nádraží Veleslavín od architektky Hany Vermachové je vyvedeno v červenooranžové barvě a Petřiny navržené Jiřím Pešatou pak v červenohnědé.

Stanice Petřiny, která je z nových stanic umístěna nejhlouběji, je odlišná vysokou klenbou a betonovým monolitem s nápisem Petřiny. Uprostřed nástupiště je dozorčí stanice z luxfer s kulatým okénkem. Na první pohled od ostatních odlišná je stanice Nemocnice Motol od architekta Pavla Sýse, která leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice. Vestibul slouží zároveň jako podchod do motolské nemocnice.

Pražské metro se třemi linkami ročně přepraví stovky milionů cestujících. V roce 2013 to bylo 584 milionů lidí, v průměru tedy 1,6 milionu denně. Vedení města dlouhodobě plánuje stavbu čtvrté trasy do Písnice, která bude označena jako D.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 3 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy