Praha chce prolomit tramvajovou dobu temna. Nová trať v metropoli nevznikla už 16 let

Jakub Heller Jakub Heller
23. 10. 2019 5:30
Poslední skutečně novou tramvajovou tratí, která v Praze vznikla, je ta z Hlubočep na Barrandov. Tři a půl kilometru dlouhá trať, které dal podobu architekt Patrik Kotas, byla však na dlouho poslední. Už 16 let se s výjimkou několika kratších prodloužení nové tratě v Praze nestaví. To chce však nyní metropole změnit. Do čtyř let mají vzniknout hned čtyři nové tratě o celkové délce 6,9 kilometru.
Mapa připravovaných tramvajových tratí do roku 2023.
Mapa připravovaných tramvajových tratí do roku 2023. | Foto: Aktuálně.cz, IPR Praha

Čtyři roky, čtyři nové tratě

Celá řada Pražanů považuje tramvaje za cosi ikonického, co k hlavnímu městu neodmyslitelně patří, a nezřídka je upřednostňují před ostatními dopravními prostředky. Přitom to není tak dávno, co Praha byla na nejlepší cestě k tomu, aby se tramvají nadobro zbavila.

"Za minulého režimu byly tramvaje dlouho v nemilosti. Vedení dopravního podniku mělo tehdy vizi, že by bylo skvělé dopravu zajišťovat převážně metrem a autobusy," říká náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (TOP 09). Rozvoj metra tak s sebou současně přinesl i částečný úpadek a rušení tramvajových tratí. 

Nakonec se situace sice obrátila, ale dnes by se mohlo zdát, alespoň z pohledu výstavby nových tratí, že se znovu opakuje. Poslední skutečně novou tratí byla ta z Hlubočep na Barrandov. "Rok 2003 byl takový poslední šťastný bod, kdy jsme dokázali postavit novou tramvajovou trať na Barrandov. Od té doby bohužel žádná jiná tramvajová trať, až na krátká prodloužení v nových smyčkách Radlická a Podbaba, nebyla postavena," přiznává náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Praha je ale stále tramvajovou velmocí. Se svými 850 vozy má třetí největší flotilu tramvají na světě, po Moskvě a Budapešti. V jakémsi zásobníku projektů, které by město mohlo dokončit do roku 2030, je navíc téměř dvacítka tramvajových tratí o celkové délce 37,4 kilometru. Pokud by je metropole dokázala postavit všechny, vyšlo by ji to asi na 13,6 miliardy korun. 

Mnoho z těchto tratí je však teprve ve stadiu projektu a jen málo z nich má alespoň územní rozhodnutí. Nejblíže k zahájení stavby mají čtyři tratě a dvě tramvajové smyčky. Ty by měly být dokončeny v příštích čtyřech letech, proto se na ně podíváme podrobněji. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 18 minutami

Odbory se s ministerstvem zdravotnictví neshodly na růstu platů zdravotníků

Odbory se s ministerstvem zdravotnictví na růstu platů zdravotníků pro příští rok zatím nedohodly. Znovu se mají sejít v pondělí příští týden, řekla v pondělí předsedkyně Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR Dagmar Žitníková. Zástupci zdravotníků žádali růst platů o 3000 korun a u lékařů o deset procent, celkově by mělo jít asi o 8,6 miliardy korun. To už dříve odmítli zástupci soukromých lékařů i vedení nemocnic v radě poskytovatelů. Vyjádření ministerstva ČTK zjišťuje.

Zdroj: ČTK
před 33 minutami

Tým Fakulty elektrotechnické ČVUT obsadil na „olympiádě robotů“ druhé místo ve virtuálním prostředí

Finálové kolo DARPA Subterranean Challenge pořádané agenturou amerického ministerstva obrany vyneslo českému týmu vystupujícímu pod hlavičkou CTU-CRAS-NORLAB pódiové umístění v souboji robotů ve virtuálním prostředí - v robotickém simulátoru. Mezi deseti nejlepšími robotickými týmy světa obsadil druhé místo, za což mu přísluší odměna 500 000 dolarů. Výsledky agentura DARPA vyhlásila v pátek 24. září při slavnostním ceremoniálu v Kentucky ve Spojených státech

Soutěž softwarových řešení probíhala v osmi podzemních virtuálních světech,
které reprezentují různá prostředí. V nich se s veškerou dynamikou a kinematikou pohybují trojdimenzionální modely robotů, kteří v simulovaném prostředí ve vzájemné spolupráci plní stejné úkoly záchranářů jako jejich reálné předobrazy.

„Soustředili jsme se především na hlavní soutěž s reálně existujícími roboty, proto je pro nás druhé místo ve virtuálním závodu příjemné překvapení. Výsledek totiž ukazuje možnosti technického řešení, do kterého jsme investovali zejména díky subvenci agentury DARPA. To, že naše řešení funguje takto dobře ve virtuálu, nám dává slibnou perspektivu i pro práci s reálným systémem,“ říká prof. Tomáš Svoboda, vedoucí týmu více než třiceti vědců a studentů z katedry kybernetiky a katedry počítačů Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Zdroj: Domácí
Další zprávy